A gyógyszerész, a háziorvos és a jutalmazott beteg

Az Egészségesebb egészségügyért projekt első szakasza

Ritkán adódik, hogy a politika 9,5 milliárd forintot szán egy projektre, amely ha megvalósul, alapjaiban változtatja meg a hazai egészségügy struktúráját, az intézmények működését, és nem utolsó sorban a szakma és a beteg hierarchikus viszonyrendszerét. Dr. Lantos Zoltánt, az Egészségesebb egészségügyért projekt szakmai vezetőjét a változás legfontosabb elemeiről, s a gyógyszertárak további lehetőségeiről kérdeztük.

Pirulatrend: Habár az elmúlt másfél év átfogó elemzését nem ismerjük, nyilatkozataiból  arra lehet következtetni, hogy nagyon optimistán zárják a projektet.
Lantos Zoltán: Való igaz, optimisták vagyunk, mert adataink vannak arra, hogy ma fenntartható egészségügy csak emberközpontú megközelítéssel valósítható meg. A jelenleg ipari jelleggel működő egészségügy helyett ugyanis létezik egy olyan struktúra, ahol a szakma szorosan együttműködik a lakossággal és ennek az összefogásnak a mértéke, sikere határozza meg, hogy az egészségügy mennyi erőforrást fordít a betegre. Mindkét felet akkor honorálja, ha egészséget állít elő, ha emberközpontú.
PT.: Miért, lehet más is az egészségügy mint emberközpontú?
LZ: Ez egy általános nemzetközi megfogalmazás. Az egészségügy eljutott odáig, hogy indusztrializálódott, a kórházak gyakorlatilag betegség-technikus üzemmé alakultak át. Az egyén, akinek a saját egészsége érdekében mozgósítani kellene energiáit, teljesen háttérbe szorult. Az egészségügy egy gépezetté alakult át, amely a saját logikája szerint működött, „embertelenné” vált. Ezért kell hangsúlyozni az emberközpontú egészségügyet.
PT.: Meglátása szerint Magyarországon mikor lesz emberközpontú az egészségügy?

A teljes cikket elolvashatja a Pirulatrend 2015/9. számában

Ha a továbbiakat is el akarja olvasni fizessen elő a lapra itt!