Csábító üzenetek dömpingjében

Hirdetések a reklámszakember szemével

Alapvetően roppant jó és kényelmes, hogy a reklámok segítenek nekünk eligazodni a naponta piacra kerülő sok száz termék között. A reklámok nem csapnak be, nem értékelnek, egyszerűen el akarnak bennünket, fogyasztókat csábítani. A reklámszakember azonban nem ezt látja a hirdetésekben, hanem rétegről rétegre lebontja a képi üzenet nyelvi és vizuális eszközeit, emellett segít abban, hogy mi, fogyasztók is értsük, amit látunk. Ez a dolguk, nekünk meg az, hogy megtanuljunk olvasni a képek között.

Sextra

Van aki szerint a világ legnagyobb találmánya a mosogatógép. Ezen állítást a háziasszonyok többsége osztani szokta. És van, aki szerint a kis kék tabletta változtatta meg igazán a világot. Ezen állítással pedig a korábban elhanyagolt feleségek többsége sem tudna vitatkozni. Vagy nem szeretne. Mert talán nem ildomos bevallani, de ennek a régóta várt találmánynak hatására hirtelen visszatért az életbe az, ami nélkül egyetlen kapcsolat sem lehet igazán teljes…

Középpontban a szex

Sokak állítása szerint a világot a szex mozgatja, a tapasztalatok szerint szexszel bármit el lehet adni. Akár a szexet is. Miközben a jégkrémet többnyire pirospozsgásan mosolygó masnis kislányok vásárolják, a reklámban telt idomú nő imitál egy zavarbaejtő orális mutatványt a csokiba mártott vanília rúdon. És furcsa módon működik. A szex talán sosem volt ennyire előtérbe tolva, hiába média hatóság, jogalkotás és nyomokban még a prüdéria. Alul­öltözött bombanők és álompasik riszálnak minden második reklámfilmben és az összes magazinban. A testi vágyak már nem eltitkolni való mocskos gondolatok, a drogériában több négyzetméternyi polcon állnak sorba az óvszerek legkülönbözőbb verziói és többé nem kellemetlen hosszas válogatás után levenni a leginkább nekünk való terméket. Megváltozott a világ.

Ebben a megváltozott rendben magától értetődő egy olyan termék reklámozása, mely a férfiak merevedési problémáit hivatott megoldani. Hosszas szöveg igyekszik meggyőzni a bizalmatlan férfiembert, hogy a termék nem ártalmas, szemben más, neten vásárolható gagyi cuccokkal, felépíti a problémát és rávezet, hogy a stressz miatt, a kor előrehaladtával megjelenik a merevedési probléma, tehát ne keressen magában hibát senki, ez jön magától. A kúraszerűen fogyasztható tabletta már harminc nap után eredményt ígér. Eltitkolt vezetéknevű férfiak állítják, hogy milyen hatásos volt a készítmény és minden tekintetben felülmúlta a várakozásokat.

Izmokból áll a mennyország

A hirdetésen látható a propaganda szövegen túl egy rém ízléstelen és maximálisan komolytalan doboz is, ívelt indás minták között egymáshoz közelítő Ádám és Éva sziluettel, az árnyjáték ellenére is érezhető, hogy az alakok kb. húsz évesek lehetnek, akik tabletta nélkül is gond nélkül népesítenék újra a földet egy váratlan kihalást követően, annyira recsegősen fiatalok, izmosak és buják. Lehet a Sextra egyben far és mellizom erősítő is és nem csak az öv alatt hat.

Összességében a komplett hirdetés hiteltelen. A leírás és a grafika annyira vásári, ízléstelen és komolytalan, hogy semmi mást nem juttat az ember eszébe, mint a kereskedelmi tévéken futó jósolós és gyógyító műsorok gagyi tartalmát és grafikáit, ahol emelt díjas telefonszámon lehet szerencsét és egészséget rendelni…

Strepfen

A reklámozókban évtizedek óta él a vágy, hogy a televízókban sugárzott szpotjuk kitűnjön a reklámblokkból. Az övék legyen az, amely nem vész el a reklámzajban, felkapják rá a fejüket az emberek és álmukból felébresztve is felismerik a terméket , visszamondják az üzenetét.

A valóság az, hogy ez az esetek többségében ez a cél nem valósul meg. A reklámozó szándéka viszont néha meghökkentő, néha unalmas. Mondjuk ki bátran, hogy pusztán a jószándék a legritkább esetben képes ötletes megoldásokat szülni. A Strepfen esetében sem beszélhetünk „AHA” élményről sem a technikai, sem a kreatív megoldást illetően. A gyógyszergyártóknak mindig is komoly fejtörést okoz, hogy akülönböző korcsoportoknak szóló reklámok olyan kreatív megoldásokkal dolgozzanak, amelyek figyelemfelkeltőek, funkcionálisak és elérik azt, hogy a patikákban kihelyezett emlékeztetőkre jól reflektáljanak.

Célcsoport módosítás

A Strepfen még a jól ismert Strepsils korából örökölt rajzfilmes kampányánál alapvető dilemma az, hogy a rajzfilmes stílus ellenére ne gyerekgyógyszernek gondolják a készítményt. Ezt részben a történetekkel próbálják elérni, részben a karakterek grafikai stílusával, valamint az ezt ellenpontozó 3D-s demo résszel.

A grafikai stílussal és a karakterrel már nincs nehéz dolguk, mert azt korábban elég jól bevezették, így az in store felhasználásnál is könnyen összeköthető a termékkel. A történetekkel már komolyabb baj van. Mintha a rajzfilmes stílus kötelezően vonzaná vagy kívánná a bugyuta történetet. Mert hát ez egy bugyuta történet, lássuk be.

A gyógyszer reklámoknál kötelező bemutatni a felhasználást, megmutatni a felhasználót, mert a nézők nagy többségének fogalma sincs, milyen esetben nyúljon fejfájás csillapítóhoz vagy torokgyógyszerhez. És ha fáj a torkunk, az olyan érzés, mintha lángolna. Értik… Lángol! És hol van láng? Hát a konyhában. Biztos valakinek friss flambírozós élménye volt. Ha meg konyha, akkor persze rögtön megjelenik a szakács, és már kész is a megrajzfilmesíthető történet. A lángoló konyhában, lángoló torkú szakács, aki rögtön az elsősegély szekrényhez rohan megoldásért, mert hát mézes-fokhagymás pálinkátmunkaidőben mégsem fogyaszthat. Szerencsére az ikertestvére elétolja a legbiztosabb, legszakszerűbb megoldást, mert ő meg biztosan gyógyszerész. Valószínűleg a hasonlóság sem véletlen, mert így csupán egy karaktert kell a nézőnek megjegyeznie és ha meglátja a gyógyszertárban és netán a torka fáj, akkor tudja mit kell kérnie. Még akkor is, ha történetesen nem szakács…

Összességében ez a film nem is csinál mást, mint továbbviszi a Strepsils korból megismert és berögzült grafikai stílust, karaktert és reménykedik abban, hogy az új név nem zavar össze senkit. Az biztos, hogy a lebegő szemű, profilos figura láttán valami biztosan eszébe jut a vásárlóknak: talán pont a termék.

Tóth Csaba
Schiwert Takács László
OneFace.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK

  1. MarketingPirula szerint:
    2016. május 14. 18:11

    Well Ruthie I can honestly say that your ‘read’ was my way of “Standing in the Rainbow” just now…….gosh, you just bring such light and joy to my table – ahem – computer desk! :o) Welcome Home and keep on enjoying the beauty of summer and when time pri;leas…&#8230v.come and share your sweet stories with us ’cause it puts the smilies in our day!God’s Blessings to you and your family,Barbra.

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>