Kell az energia!

Hirdetések a reklámszakember szemével

Hogy egy termékre hogyan hívják fel az emberek figyelmét, az minden esetben a reklámozók felelőssége. Elemzésünkkel nekik szeretnénk segíteni, amikor kiválasztjuk az elmúlt időszak legtöbbet látott televíziós és nyomtatott sajtóban megjelenő reklámjait. Ez alkalommal a Supradyn multivitamint és a CalciTriót.

Supradyn mulivitamin

Gyerekzsúr vasárnap délután. Úgy tizenöt energiabomba maximális fokozatra kapcsolva őrjöng és visít úgy, ahogyan arra kizárólag az ötévesek képesek, ideértve az egész világegyetem összes lakóját. A földönkívülieket is.

A felnőttek világát végtelen ideje foglalkoztatja a kérdés, hogy hova lesz az a mérhetetlen mennyiségű energia, ami valamilyen érthetetlen okból kifolyólag az iskolakötelessé válás bekövetkezésekor drámai módon a töredékére csökken, majd idővel konvergál a nullához. Egyszercsak már nem mulatság sem a futkosás, sem a visítozás, hiszen az roppant fárasztó és az energia megfogyatkozásának eredményeképpen egy kanapé mindig vonzóbb alternatíva a legmenőbb biciklinél is. Erre a minden felnőttet érintő tapasztalásra építi televíziós spotját a Supradyn multivitamin székes kampánya.

Kifogytál az energiából?

Egy vonzó, kicsit átlagos harmincas nő roppant fáradtan vonszolja magát az utcán. Ólmos lépteit zenei témába ágyazva egy melankólikus fütyülés kíséri, tovább erősítve az érzést, hogy nem vágyik másra, csak arra, hogy ne kelljen megmozdulnia. Világos nadrágjában és blézerében rokonszenves benyomást kelt, de egyben sápadtnak és levertnek is tűnik. Eg150101y könnyű – ám roppant dizájnos – műanyag széket vonszol maga után. Szinte hallani a zene ellenére is, hogy a szék fröcsöntött lábait karistolja a beton. Nincs egy kiló az egész, de úgy tűnik, még ezt is képtelen volna felemelni.
A narrátor nekünk szerezi a kérdést: ki­fogy­tál az energiából? Úgy érzed, járni sincs erőd? Közben a nő a piros lámpához érve úgy zúdul le a maga után ráncigált ülőalkalmatosságra, mint egy tonna brikett. A szék tehát azért kell, hogy bármikor rá lehessen ájulni.

Én vagyok az a fáradt nő

A zebránál ácsorgók csodálkozó arccal néznek rá, ami talán az egyetlen valódi apró hiba ebben a remek spotban. Az együttérzés sokkal inkább ideillőbb lett volna. Méghozzá azért, mert itt megcsillan valami különleges és nagyon nehezen kivitelezhető dolog: minden genetikai és egyéb különbség ellenére, magamra ismerek abban a fáradt nőben. És ezzel ez a reklám elérte a legfontosabb küldetését. Nekem szól. Csak nekem. És itt mindenkinek eszébe juthat az elmúlt napok vagy hetek számos pillanata, amikor leszívesebben belefeküdt volna sarki bolt hűtőpultjtába is, mert azt hitte, képtelen hazavonszolni magát. A nő ekkor hirtelen már a lakásában ülve laza kék farmeringben öltözve pezsgőtablettát dob egy pohár vízbe és felhajtja azt, majd a kis Supradyn részecskék egy grafikán mozgásba lendülnek, amit vidámra váltó füttyölés kisér. A nő rajzolt sziluettje a vitamintól napsárgán és boldogan ragyog, szinte világít, mint az energiától lángoló Nap.

A feleslegessé váló szék

Kirobbanó formában feláll és a korábban magával cipelt széket az asztal alá tolja.
Már nem kell. Nincs rá szükség. Feleslegessé vált. Mer150102t van újra energia. Bőséggel. Az asztalon a sárga doboz úgy ragyog ki a matt háttérből, mint pesti díva a vidéki ter­melő­szövetkezet házi tánckarából egy jól fizető haknin. A megismételhetetlen csoda maga! A terméket bemutató packshot előtti záró képsorban a nő már boldogan és lelkes mosollyal az arcán rohan bicikliző lánya után. „A Supradyn segít, hogy mindig, minden évszakban feltöltődj energiával.”
És a jól hangzó szlogen: „Energia, ami feltölt”. Én elhittem. És ez volt a cél. Asszem, veszek is egy dobozzal.
(Reklámspot – youtube.com)

CalciTrio – Dögös nagyi a tengerparton

Egy szakmai elemzésnél nem elegáns szubjektívnek lenni, de ennek a hirdetésnek kap­csán nem tudok nem az lenni. Mégpedig azért, mert ez a reklám hozza az összes olyan szereotípiát, amely ebben az országban a legtöbb emberben ellenérzést vált ki.

Tengerpart, napfény, futás…

Az első a szereplőválasztás problematikája. Az alkotók – elmerülve a stockfotók álomvilágában – kiválasztottak egy olyan főhősnőt, akiből ebben az országban kevés kocog a nemlétező tengerpartunkon. Bár én abban sem vagyok biztos, hogy ez a fajta öregkor lenne az elérendő cél, figyelembe véve a mai rögvalóságot. Természetesen a reklám műfajának sajátja, hogy legtöbbször idealizál, mégis roppant fontos, hogy ne váltson ki ellenérzést. Nehezen elképzelhető, hogy egy magyar nyugdíjas egyöntetűen ezt a készítményt választaná, vágyva arra, hogy a hirdetésben látott fitt időskorúként élje hátralévő napjait.

Második probléma a már említett helyszínválasztás. Azaz a tengerpart, amely ismét nem a magyar célcsoportot szólítja meg. Tengerpart maximum akkor kerülhet elő, ha oda akarjuk csábítani a kedves fogyasztót, s ez szintén nem átlagos élethelyzet Európának ezen térfelén.

Kötelező (?) reklámelemek

Az erős csontok fontosságával persze mindenki tisztában van, főként azok, akik már koruknál fogva érzik a csontritkulás okozta fájdalmakat. Ez ellen természetesen tenni is szeretnének, így a mindennapjaikban szerepet kapnak az ilyen és ehhez hasonló készítmények. A termékelőnyök kifejtéséhez remek eszköznek tartom a direkt hirdetéshez kapcsolódó PR cikket, amelyben pontosan és a potenciális fogyasztó számára érthetően kifejtik a termék előnyeit, vagyis az összetevők különlegességéből fakadó hatásmechanizmust. Fiatalabb korcsoportnak valószínűleg nem érdemes ily módon információt szolgáltatni, de ebben az esetben már nagyobb biztonsággal olvasgatnak akár ilyesmit is a felhasználók.
Minden fontos előny szövegben is kiemelve látható, de itt felhívnám a figyelmet a 3 az 1-ben formulára, amely a szinte kötelező kommunikációs elemmé vált igazából valós tartalom nélkül. Olyan, mintha egy óvodát úgy reklámoznánk, hogy ez nem csak „egy” óvoda, hanem 3 az 1-ben, mert megőriz, etet és oktat is…
Kár, hogy nem lőtték el a „több, mint vitamin” formulát, ami szintén versenyben van az általános klisék sorában.

Schiwert Takács László
Tóth Csaba
OneFace.hu

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>