Az adatok hozzáféréséhez e-Személyi igazolvány szükséges

Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény alapján 2017. november 1-jétől valamennyi egészségügyi dolgozó köteles igénybe venni az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) szolgáltatásait. Az EESZT szolgáltatásainak használatával gyorsabbá, kényelmesebbé és hatékonyabbá tehető a betegellátás.

Az EESZT szolgáltatásai az EESZT ágazati portálon is elérhetők, az egészségügyi dolgozók azonban általában az EESZT-t a megszokott medikai rendszerükkel fogják használni, az adatszolgáltatást ugyanis az EESZT-kompatibilis medikai rendszerek automatikusan megoldják. Az új e-egészségügyi szolgáltatások így integrálásra kerülnek a korábban jól megszokott rendszerbe. Mint bizonyára tudomással bírnak erről, az adatok védelme érdekében az EESZT a legmagasabb fokú kibervédelemmel van ellátva. A rendszer a legmagasabb biztonsági szinten működik, 5-ös biztonsági
szinten. Minden felhasználó kétfaktoros (birtoklás és tudás alapú) azonosítást követően léphet be a rendszerbe, a rendszer szolgáltatásaiba.

Az EESZT szolgáltatásainak használatához ezért tároló elemet tartalmazó személyazonosító okmánnyal (e-személyivel) történő azonosítás szükséges. Azok az egészségügyi dolgozók, akik nem rendelkeznek e-személyivel, munkájukat továbbra is tudják végezni, azonban az EESZT által elérhetővé tett adatokhoz nem férnek hozzá, és adatszolgáltatási kötelezettségeiket nem tudják teljesíteni. Minden olyan dolgozó részére szükséges tehát az e-Személyi igazolvány kiváltása, aki az EESZT-t használni fogja, az EESZT-hez kapcsolódóan adatokat fog továbbítani. A háziorvosi rendelőkben az orvosokat és az asszisztenseket, a patikákban ez minden expediáló dolgozót érint; a kórházaknál az orvosok számára biztosan szükséges e-Személyi igazolvány, mert így tudnak az EESZT-hez kapcsolódó medikai rendszerbe belépni, ahol mint kezelőorvos adatot tudnak lekérni a betegéről. Felhívom ezért szíves figyelmét, hogy ha régi típusú személyi igazolvánnyal rendelkezik, úgy a legközelebbi kormányablakban igényeljen cserét, illetékmentesen.

Az e-személyit bármely kormányablakban ki lehet váltani. Az EESZT szolgáltatásainak használatára, az e-személyivel való azonosításra vonatkozó részletes tájékoztató elérhető a https://eegeszsegugy.gov.hu/eszig oldalon; az Önhöz legközelebb eső kormányablakok megtalálásában pedig a http://kormanyablak.hu/hu/kormanyablakok portál ad segítséget.

Az igazolványcsere megkönnyítése érdekében a hétfői és keddi napon (2017. október 30-án és 31-én) az egészségügyi dolgozók, gyógyszertári dolgozók és gyógyszertári asszisztensek – e minőségük igazolása esetén – soron kívül intézhetik e-személyivel kapcsolatos okmányügyeiket. E napokon továbbá a kormányablakok az egész országban meghosszabbított nyitvatartással, a szokásos nyitvatartáshoz képest tovább 2 órán keresztül állnak rendelkezésre, kizárólag ezen ügyek intézésére.

Vartus Gergely
miniszteri biztos

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>