Másodpercek alatt döntenek a látogatók

A patikai weboldalak ideális kialakítása

Az NRC és a Meroving kutatóinak szemkamerás vizsgálatai alapján az egy adott honlapra elsõ alkalommal látogatók szempontjából az elsõ 8–10 másodperc a legmeghatározóbb. A rossz dizájn mellett az oldal lassú betöltõdése és egyéb tényezõk is okozhatnak negatív benyomást, ami elriaszthatja a látogatót – írta a mediainfo.hu.
A hírportál szerint az emberek az F-betûs (fésûs) elrendezés szerint pásztázzák végig a megfigyelt területeket, azaz a legfelsõ néhány sor a leghangsúlyosabb, az is balról jobb felé haladva. Ennek jelentõs részben kulturális okai vannak: az olvasó–pásztázó tekintet balról jobbra, s fentrõl lefelé halad.
Tehát annak, aki weblapjával kívánja elérni potenciális vásárlóit, a fontos információkat érdemes a honlap bal felsõ területén elhelyeznie, és a fõcímeket, illetve a cikkeket is e virtuális vonalak mentén felsorakoztatnia. A legtöbb számítógépes alkalmazás kialakítása során is ezt az elvet követik, ám ha valaki szakít a „hagyományos elrendezéssel”, érdemes nagyon óvatosan eljárnia.
A fentiek miatt a weboldal jobb alsó része kevesebb figyelmet kap, és sok esetben szinte üresen is marad, amivel önmagában semmi gond, hiszen a túlzsúfoltság ártalmas lehet, elveszhet az összhang, és nem marad a szemnek „pihenõhelye”.
Ugyanakkor mindebbõl nem következik az, hogy a bannereket (reklámcsíkokat) az oldal bal felsõ részére kellene zsúfolni. Tény, hogy a leginkább szem elõtt lévõ helyek a legalkalmasabbak a reklámok elhelyezésére, ugyanakkor például a legolvasottabb tartalom mellett is nagy figyelemre számíthatnak a hirdetõk.
A honlaplátogatókban idõvel kialakuló „banner-vakságot” elsõsorban a weboldalak idõnkénti átalakításával lehet kiküszöbölni. Az alapjelenség lényege, hogy a jól ismert szájtok átnézési útvonala automatikussá válik, így néhány hónap alatt kialakulnak azok a területek (beleértve a bannereket is), amiket a látogatók nem érintenek a tekintetükkel, illetve, ha érintenek is, úgy siklanak át felettük, hogy egy pillanatra sem áll meg ott a tekintetük – teszi hozzá egy közelmúltbeli kutatás eredményeit ismertetve a medianinfo.hu.