Mindent bele!

Az immunerõsítõk piaca

Az immunerõsítõk mezõnyét jó ideje utcahosszal vezeti a Béres Csepp. A termékpaletta emellett igen széles, ám – néhány nagy forgalmú szert leszámítva – a legtöbb piaci szereplõ igen szerény eladási mutatókkal rendelkezik.

 

Immunerõsítés: a köznyelv elsõsorban a megfázásos idõszakot megelõzõ, vitaminokkal való töltekezést illeti ezzel a kifejezéssel. A szakma a jóval súlyosabb, például a daganatos megbetegedések kapcsán alkalmazott, legtöbbször kiegészítõ terápiákat, amelyek a szervezet belsõ védelmi rendszerét erõsítik. A következõkben utóbbi szegmens forgalmának alakulását vesszük szemügyre.

     Az immunerõsítõk csoportja meglehetõsen heterogénnek mondható. A jóval több mint félszáz termék többsége étrend-kiegészítõ, bár a legnagyobb forgalmú készítmények között három gyógyszert is találunk. A leggyakrabban alkalmazott szerek polcán jól megfér egymás mellett a csepp, a szirup, az „egészségre jótékonyan ható ital”, a tápszer, a tabletta és a kapszula. A betegek egyaránt alkalmaznak hagyományos és homeopátiás megoldásokat, vagy keresik fel a természet patikáját, ami azt is jelzi, hogy e kissé homályos kontúrral megrajzolt kórkép esetében fokozottan adnak esélyt az egyéb alternatíváknak.

 

 

     A szegmens forgalmi adatait nézve egybõl feltûnik a szezonalitás, az év elsõ és negyedik negyedében megugró dobozeladások, amit részben a megfázásos idõszak indokol. Magyarázatként tegyük gyorsan hozzá, e hektikusság mindenekelõtt a Béres Csepp forgalmának változásaihoz köthetõ, hiszen e készítmény hozza a kategória eladásainak háromnegyedét. Az élmezõny többi szereplõje nem is nevezhetõ igazán riválisnak, mivel azok nagyságrendekkel kisebb forgalmat produkálnak, másrészt indikációjuk sem mindig egyezik a lista éllovasáéval.

     Míg a legnagyobb forgalmú készítmény eladásai negyedéves bontásban hullámzónak mondhatók, a listamásodik Dr. Steinberger levek forgalma az elmúlt egy évben folyamatosan nõtt. Az olyan jó nevû piaci szereplõk, mint az Avemar vagy az Ekolostrum keresettsége pedig folyamatosan csökkenõ tendenciát mutat.

 

 

     A forintforgalmakat összesítõ listán – relatíve magas árából adódóan – az Avemar eredt a listavezetõ nyomába, s rázta le magáról a többi szereplõt. (Míg mennyiségben csupán a piac 2,9 százalékát szerezte meg, értékben a 13,1 százalékát.) A dobozeladásokban második Dr. Steinberger viszont lecsúszott a dobogóról. A Max Immun Kft. és a Medis D.O.O. – két-két termékének köszönhetõen – az ötödik, illetve a hatodik legnagyobb forgalmat mondhatja magáénak, s válik ezáltal jelentõs piaci szereplõvé.  

 

Tóth Tamás