A vitamintabletták és ásványi kiegészítők piaca
Monokomponensű és multivitaminok, ásványianyag-tartalmú készítmények, gyógyszerek és étrend-kiegészítők, lágy kapszulák és pezsgőtabletták; több mint 600-féle készítmény tartozik ebbe a termékkörbe, amelynek zászlóshajói a Magne B6, a Béres Vitamin-C, illetve a Femibion.
A vitaminok és ásványi anyagok köre az egyik legnépesebb patikai szegmens, még úgy is, ha kihagyjuk belőle a cseppeket, illetve a kizárólag receptre kapható, ugyancsak immunerősítő készítményeket. E szerek besorolása „regisztrált OTC-készítmény” vagy „nem regisztrált OTC-készítmény és étrend-kiegészítő” lehet. Az előbbi csoportba egyértelműen gyógyszerek tartoznak.
S hogy mennyire bőséges, már-már zavarba ejtően sokszínű a kínálat: az IMS Health adatbázisában jelenleg 60 olyan regisztrált és csaknem tízszer annyi (!) nem regisztrált vitamin- és/vagy ásványianyag-tartalmú készítmény található, amelyekből valamekkora forgalom is származott az általunk legutolsóként vizsgált negyedévben, 2013 áprilisa és júniusa között.
Látva az egészségtrend robbanásszerű terjedését, valószínűleg azon sem lepődünk meg, hogy e készítményeknek több mint a fele (!) az elmúlt bő két évben jelent meg a piacon. A két szegmens méretét összehasonlítva elmondható, hogy a gyógyszerként bejegyzett termékek piaca választék tekintetében ugyan messze elmarad a nem regisztrált készítmények mögött, mégis körülbelül háromszor annyi fogy és háromszor akkora bevétel származik belőlük, mint a „szimpla” étrend-kiegészítőkből.
A következőkben külön-külön vizsgáljuk a regisztrált és a nem regisztrált termékek, azon belül is a legnépszerűbb készítmények forgalmának alakulását. Ám e két termékkör precíz elkülönítését megnehezíti, hogy a Supradyn termékcsalád tagjai, a Béres és a Pfizer egyes készítményei mind a két kategóriában versenyeznek.
Regisztrált OTC-készítmények
A gyógyszerként regisztrált vitamintabletták és ásványi kiegészítők piaca az elmúlt években csupán minimális mértékben bővült. A szegmens ráadásul egy hosszabb hullámvölgyet is megélt, ami nagyjából 2011 második negyedéve és 2012 azonos időszaka között húzódott. Szezonalitás tekintetében a csúcsot – magától értetődően – minden év első és utolsó három hónapja jelenti.
A piac vezető terméke a Magne B6, amely a szegmens dobozeladásainak 17 százalékát, bevételeinek csaknem a 19 százalékát tudhatja magáénak. A készítmény elsősége évek óta megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor kissé furcsa, hogy e kategóriában legnagyobb versenytársa nem egy vitamin, hanem egy ásványianyag-tartalmú termék, a Calcium-Sandoz. S ha már az „alműfajoknál” tartunk: a kategória legnépszerűbb C-vitamin-tartalmú készítménye jelenleg a Humanpharma terméke, amely ebben a meglehetősen heterogén mezőnyben az előkelő negyedik helyet foglalja el.
A tíz legnagyobb forgalmú készítmény egyébként dobozforgalom tekintetében a piac több mint kétharmadát (68,34%), értékben pedig valamivel kisebb hányadát (64,1%) uralja.
Amilyen dinamikusan bővül a nem regisztrált vitaminok és ásványi anyagok piaca, annyira nincs új versenyző a legnépszerűbb, gyógyszerként alkalmazott vitamintabletták és mineráliák között. Ami viszont mindkét termékkörben megfigyelhető, az a viszonylag kis cégek jelenléte és eredményessége. A legnépszerűbb regisztrált OTC-termékek listáján például a harmadik, illetve negyedik legnagyobb forgalmat a Pharma Patent, valamint a Humanpharma egy-egy készítménye produkálja. Az étrend-kiegészítők Top 10-es mezőnyében pedig a Juvapharma és a Vitaplus nevét lehet ugyanilyen apropóból megemlíteni.
A gyógyszer-kategóriába sorolt vitaminok és ásványi anyagok bevétel alapján összeállított listáját a dobozforgalmakkal összehasonlítva elmondható, hogy előbbiben három új szereplő is megjelenik, ami sejthetően e termékek magasabb fogyasztói árainak köszönhető. S valóban, míg a bevételi rangsorban negyedik helyen végzett Milgamma N lágy kapszula 20 szemes kiszerelésének ára 1826 forint*, addig az ottani főtábláról lecsúszott, ugyanakkor az ötödik legnagyobb forgalmat produkáló Calcium Pharmavit pezsgőtabletta ugyancsak 20 darabos csomagjáé 503 forint. Ugyanebből az okból találjuk a bevételi rangsor harmadik helyén a Supradynt is (a drazsé formátum általunk talált legolcsóbb kiszerelése 1810 forint volt), ami a dobozeladások dimenziójában épphogy csak befért a Top 10-be.
A gyártók versenyét a dobozeladási listán a Sanofi és a Sandoz vezeti, viszont itt – két-két termékével – a Walmark és a Béres is megelőzi a már említett „kis cégeket”. A bevételek alapján készült rangsorban viszont – három toplistás termékével – már a Béres számít a piacvezető legnagyobb riválisának.
Nem regisztrált vitaminkészítmények és ásványi anyagok
A nem regisztrált vitaminkészítmények és ásványi anyagok piaca mind dobozszám tekintetében, mind értékben évről évre növekszik, köszönhetően a már említett, újonnan megjelenő szereplőknek. A tíz legnagyobb forgalmú készítmény között három frissen (2010 végén, illetve 2012-ben) érkezett trónkövetelőt is találunk. Közülük különösen a Sanofi Magne B6-jának Balance almárkája robbantott nagyot, s vált bő egy év alatt a piac második legnagyobb szereplőjévé. Hasonlóan dinamikus növekedés jellemzi a Teva Eurovit D-vitaminját is. Tegyük hozzá, a cégeknek valószínűleg könnyebb dolguk volt, mintha egy teljesen új márkát kellett volna bevezetniük a köztudatba.
A szegmens vezető terméke még mindig a Béres Vitamin-C-je, annak ellenére, hogy a készítmény forgalma 2011-ben látványosan visszaesett, s azt azóta sem sikerült visszatornázni a korábbi, 2010-es szintre. A két vizsgált kategória forgalmi volumene közötti különbséget mi sem érzékelteti jobban, mint hogy az itt piacvezető termék a regisztrált OTC-készítmények között nem fért volna be az első tízbe.
Az éllovas piaci részesedése eladott dobozszámok tekintetében 7,65 százalék, értékben 6,29 százalék, ami – összehasonlítva a Magne B6 másik kategóriában jegyzett kétszer, de inkább háromszor ekkora mutatóival – ugyancsak a termékcsoport számosságára utal. S míg a regisztrált készítményeknél a tíz legnagyobb forgalmú szer a piac körülbelül kétharmadát teszi ki, itt mennyiségben és értékben is bő egyharmados részesedésről beszélhetünk.
Ugyancsak a választék sokszínűségét jelzi, hogy e szerek között árban is elég nagy különbségeket találunk. Így fordulhat elő, hogy a dobozforgalmak alapján összeállított rangsorhoz képest a forintforgalmi Top 10-es listán hat (!) új készítményt is találunk. A második legtöbb bevételt hozó HRI Vitalion tabletta 50 szemes kiszerelését például hatezer forint körüli áron kínálják, míg a kategória negyedik legkeresettebb terméke, az ugyancsak 50 szemes MGB6 tabletta ára „csupán” 1390 forint**.
A Femibion magzatvédő vitamin is a magasabb árkategóriájú termékek közé tartozik (kétféle összetétele 3420 forintba, illetve 5670 forintba kerül). Ennek köszönhető, hogy 2013 második negyedévében – bár a dobozeladások tekintetében csupán a lista nyolcadik helyén található, s ebben az évben a forgalma is némiképp visszaesett – ez a készítmény produkálta a szegmens legnagyobb bevételét.
TT