Hogy semmi ne maradjon itthon

Az úti patikához szükséges készítmények hatékony expediálása

A nyári üdülésre a családok több-kevesebb gyógyszerrel a bőröndjükben indulnak útnak. Hogyan állítsuk össze az úti patikát úgy, hogy az számukra önfeledt kikapcsolódást biztosítson, gyógyszertárunknak pedig a lehető legnagyobb forgalmat eredményezze? Minderről dr. Kató Bálint gyógyszerészt, kommunikációs trénert kérdeztük.

Az úti patika összeállítása során az egyik legfontosabb szempont, hogy a vásárló hová utazik. Belföldre? Nyugat- vagy Dél-Európába? Esetleg egy másik kontinensre? Ezen ismeret birtokában ajánlhatunk számára célzottan területspecifikus készítményeket.

Ha egy általános utazásról (városnézésről, vízparti pihenésről) beszélünk, érdemes végiggondolnunk a különböző indikációs területeket annak érdekében, hogy vásárlónkat (és családját) a lehető legjobban fel tudjuk készíteni az esetleges nem várt eseményekre. Mire lehet szükség akkor, ha valaki a kontinensen belül, egy nyugat-európai ellátottsági szintű országba utazik?  

  • Láz- és fájdalomcsillapítóra;
  • emésztési problémákat (puffadást, teltségérzetet, görcsöt, hasmenést, székrekedést) kezelő szerekre;
  • sebkezelő termékekre;
  • napvédő készítményekre;
  • rovarriasztóra, illetve a rovarcsípés következményeit enyhítő termékekre;
  • az allergia tüneteit csökkentő szerekre.  

Ezeket a termékeket érdemes aztán célzottan a vevőre szabni. Ennek kapcsán számos kérdést kell feltennünk. Kezdve azzal, hogy hányan utaznak, és milyen korösszetételű a család. Vannak-e nagyszülők? Hány évesek a gyerekek? Tud-e bármelyikük valamilyen gyógyszerérzékenységről vagy napallergiáról?

Ha a „szokásos” nyaralás mellett valamilyen sporttevékenységet is terveznek, az esetleges rándulások miatt akár egy nonszteroid gélt is ajánlhatunk. Ha pedig búvárkodás is szerepel a programban, akkor valamilyen fertőtlenítőszert, hiszen ha például egy korall sérti fel a bőrt, akkor a kis sebből is komoly probléma származhat.

A fájdalomcsillapítótól az oltásokig

Nézzük az egyes indikációs területekkel kapcsolatos kommunikációt! Legelőször is azt tudjuk meg, hogy a családnak van-e bevált fájdalomcsillapítója. Ha nincs, vagy ha egy másik terméket szeretnénk ajánlani, a következőt kérdezhetjük: „Mit szólna, ha egy hatékony fájdalomcsillapítót is betennénk az úti csomagba?” A válasz nagy valószínűséggel igenlő lesz. Érdemes olyan hatóanyagot választanunk, amely a fájdalom mellett a láz csillapításában is hatékony.   

Emésztési problémák európai országba történő utazás során is előfordulhatnak. Ezek legtöbbjét nem feltétlenül fertőzés okozza, hanem inkább a mi táplálkozási szokásainktól eltérő ételek fogyasztása. Az ilyen panaszok megelőzésére, illetve kezelésére jó, ha van az úti patikában enzimpótló, puffadásgátló, hasfogó és/vagy székletlazító készítmény.

Külön kell szólnunk arról, ha a vásárlónk arab országba, a Távol-Keletre vagy Dél-Amerikába utazik, ahol az európaitól jelentősen eltérő élőflóra található, ráadásul a fertőzések előfordulásának is nagyobb az esélye. Vannak olyan esetek, amikor a vény nélkül kapható gyógyszerek csupán enyhülést hoznak, és nem eredményeznek teljes gyógyulást. Amikor súlyosabb, hányással, lázzal párosuló hasmenéses tünet alakul ki, érdemes egy komolyabb fertőtlenítőt, esetleg antibakteriális kezelést választani, ami viszont már orvosi hatáskörbe tartozik. Persze ilyen jellegű készítményt mi is ajánlhatunk a beteg figyelmébe, sőt, egy cetlire fel is írhatjuk a gyógyszer nevét azzal, hogy mutassa meg a háziorvosának. Ajánlhatunk probiotikumokat is, amelyek a fertőzést követően a normál bélflóra visszaállításában segítenek.  

A következő fontos terület a sebek hatékony ellátása. Itt teljes portfólió áll a rendelkezésünkre, a sebfertőtlenítéstől a seb betakarásán keresztül a hámosító kezelésekig.  

Miután a nyár közepén járunk, az úti patika összeállítása során a napégést megelőző, illetve kezelő termékek választékát is érdemes átgondolni. Ide a napvédő krémek, spray-k és szájfények, a napozás utáni testápolók, valamint a nap okozta csalánkiütés kezelésében alkalmazható antihisztaminok és kalciumpótló készítmények tartoznak.

Az utazók számára nemcsak Magyarországon, de külföldön is problémát jelenthet az allergia, így az ilyen jellegű tünetek enyhítésére is érdemes gondolni. A potenciális veszély egyetlen kérdéssel feltárható: „A családban van-e bárkinek is bizonyított allergiája?” Ha a válasz „igen”, azt is megkérdezhetjük, hogy mi okozza. A tüneteket pedig egy antihisztamin-készítménnyel vagy egy orrspray-vel csökkenthetjük, aminek szintén helye van a nyaralásra vitt patikacsomagban.   

Ugyancsak expediálási feladat, hogy a vásárló figyelmét felhívjuk a célországba utazók számára kötelező vagy javasolt oltásokra. Ha ezekkel nem vagyunk tisztában, osszuk meg vele a legközelebbi oltóközpont címét, mondván, kérje ki az ottani kolléga tanácsát, és utána jöjjön vissza hozzánk, megvenni az adott vakcinát.

A vásárló mondja el, hogy mit szeretne

Az úti patika összeállítása kétféleképpen történhet. Az egyik, amikor bejön a vásárló, s közli velünk, hogy el fog utazni, és a segítségünket kéri a szükséges gyógyszerekből, készítményekből álló csomag összeállításához. A másik, amikor, mondjuk, egy napvédő krémet kér, amiből sejtjük, hogy nyaralásra készül. Ilyenkor érdemes elindítanunk az árucsatolást lehetővé tévő kommunikációt. Kérdezzük meg, hogy „Nyaralni indul a család? Hová utaznak?” Ha ezt megtudtuk, következhet az igényfeltárás: „Gondolkozott esetleg azon, hogy a napkrém mellé egy patikacsomagot is összeállítson?” Ha igenlő választ kapunk, a napvédő mellé már tudunk ajánlani az említett indikációs területekről általunk preferált, hatékonynak tartott termékeket.  

Milyen hibát követhet el az expediáló? Például azt, hogy kérés nélkül elkezdi sorolni az ilyenkor ajánlható termékeket. A vásárló ugyan többnyire elfogadja ezeket, ám mindez úgy lehet kellően hatékony, ha kérdésekkel világítunk rá a különböző indikációs területekre. A páciens a végén meg fogja köszönni, mondván, „de jó, hogy ezeket mind átbeszéltük, nem is gondoltam volna, hogy ennyi mindenre szükségem lehet!”     

A beszélgetés lezárásaként értelemszerűen jó utazást kívánunk a vásárlónak: pihenjen, érezze jól magát, és amikor visszatért, szeretettel várjuk. Mindezt azért tesszük, hogy kellemes légkörben zárjuk az expediálás folyamatát, s az illető legközelebb is tőlünk kérjen tanácsot, és nálunk vásároljon.

TT