Próbálj meg lazítani!

A görcsoldók piaca

A görcsoldók és antikolinerg készítmények viszonylag szűk piacán az éllovas gyártó saját készítményének támasztott konkurenciát egy új márka bevezetésével. S bár e szegmens termékeinek több mint a fele vényköteles, a forgalom négyötöde mégis az OTC-gyógyszerekből származik.

Az emésztőtraktus és a méh simaizomzatát lazító készítmények több csoportba sorolhatók: megkülönböztetünk egykomponensű görcsoldó és antikolinerg (a simaizmok összehúzódását serkentő, acetikolin nevű ingerületátvivő anyagot blokkoló) szereket; kombinációban alkalmazott görcsoldókat és fájdalomcsillapítókat; valamint ugyancsak kombinációban használt egyéb görcsoldó készítményeket.

Elemzésünkben ezt a megkülönböztetést használjuk, az egyes szegmenseken belül viszont a vény nélkül kapható és a receptköteles szerek teljesítményét közös táblázatban jelenítjük meg és vetjük össze.

Ami feltűnhet, hogy három márkanév esetében két-két szer szerepel az adatsorokban. Ennek magyarázata, hogy míg a No-Spa, a Buscopan és a Papaverin Nycomed tablettái vény nélkül is hozzáférhetők, e gyógyszerek injekciós gyógyszerformáinak kiváltásához orvos közreműködésére is szükség van.

Görcsoldók és antikolinerg készítmények

A fentebb említett három gyógyszercsoport közül ez a kör a legtágasabb, még úgy is, hogy a listán csupán nyolc különböző terméknevet találunk. E terápiás terület dobozforgalma az utóbbi időszakban összességében kiegyenlítettnek mondható. Leszámítva egy – 2011 végétől 2012 közepéig tartó – háromnegyed éves periódust, amikor az eladások látványosan visszaestek. Ez a mélyrepülés a legérzékenyebben éppen a piacvezető No-Spát érintette, amelynek dobozforgalma egyik negyedévről a másikra csaknem százezer dobozzal (a teljes forgalom több mint negyedével) csökkent.

A piac azóta magához tért a krízisből, olyannyira, hogy 2012 utolsó negyedében az elmúlt három év legjobb eredményét produkálta. A No-Spa tabletták forgalma azonban nem kúszott vissza a 2010–2011-es szintre; a Sanofi készítménye azonban még úgy is utcahosszal vezeti a mezőnyt, hogy minden száz, e terápiás területen eladott dobozból ma már „csupán”58 a No-Spa tabletta (szemben mondjuk a 2010 első negyedévében realizált, csaknem 70 százalékos aránnyal).

Több mint véletlen egybeesés, ezért érdemes megemlíteni, hogy éppen a korábban említett három gyenge negyedév kínálta alkalmat „használta fel” a Sanofi arra, hogy új termékkel jelenjen meg a piacon. Persze a régi No-Spa és a frissen bevezetett Drotaverin-Chinoin azonos hatóanyaga leginkább arra enged következtetni, hogy a gyártó idővel majd ez utóbbival kívánja kiváltani a nagynevű elődöt. E feltételezett stratégia (rész)sikere az első táblázat adataiból olvasható ki: a Drotaverin-Chinoin bő egy év leforgása alatt a semmiből vált a szegmens második legkeresettebb termékévé, s ma a Sanofi e két készítményéből együttesen több fogy, mint amennyi No-Spát a korábbi években a betegek vásároltak.

A piac másik új szereplője az Abbott Duspatalin nevű tablettája, ami a múlt év közepe óta a forgalmát egy-egy negyedév alatt előbb megháromszorozva, majd megduplázva tornázta fel magát a lista nyolcadik helyére. Kérdés, hogy a kezdeti lendület és növekedési ráta vajon ebben az évben is megmarad-e.        

Mindkét, e cikkben elemzett termékkör esetén az OTC-készítmények forgalma a domináns. Vagyis a betegek görcsoldóért legtöbbször egyenesen a patikában mennek (leszámítva persze az injekciós gyógyszerformákat és a kizárólag vényre kapható termékeket). Leginkább azért, mivel az emésztési zavarok és a menstruációs görcsök kapcsán általában visszatérő problémáról, s így bevált megoldásokról beszélhetünk.

E túlsúly még legkevésbé az egykomponensű görcsoldó és antikolinerg szerek esetében nyilvánvaló, ahol a megvásárolt dobozoknak csupán a 80 százaléka valamelyik OTC-készítmény (a kombinációban alkalmazott görcsoldók és fájdalomcsillapítók esetében ez az arány 96,3 százalék), másrészt pedig, a termékkör 11 „versenyzőjének” több mint a fele kizárólag orvosi rendelvény ellenében váltható ki.             

Az értékesítés bevételi oldalát szemügyre véve észrevehetjük, hogy a dobozforgalomban tapasztalható – kilenchónapnyi – visszaesés itt kevésbé látványos, és mindössze egyetlen negyedévre korlátozódik. Az egy márkán belüli, különböző hatáserősségek és kiszerelések forgalmát vizsgálva (ezt a No-Spa és a Buscopan tabletták esetében tudtuk megtenni) kiderül: a vásárlók az elmúlt három év során fokozatosan a nagyobb hatáserősségű kiszerelésekre álltak át, aminek köszönhetően kevesebb (doboz) gyógyszerre van szükségük. Az értékesítés pénzügyi volumene viszont ezzel párhuzamosan nem csökkent.

A dobozeladási rangsorhoz képest a forintforgalmi listán csupán minimális átrendeződés tapasztalható, ami szokás szerint az eltérő árszintekből adódik. Példaként és nagyságrendileg: amíg a középáras No-Spa egy doboza 762 forintba kerül*, a relatíve drágább (1121 forint) Buscopan az ottani ötödik hely helyett itt harmadik, az olcsóbb Drotaverin-Chinoin (536 forint) pedig a második helyről itt a negyedikre csúszott vissza. 

Kombinációban alkalmazott görcsoldók és fájdalomcsillapítók      

E csoport forgalmára az elmúlt három évben a szerény, ám folyamatos visszaesés volt jellemző. Ezen belül külön érdekesség, hogy minden év második három hónapja produkálta a legalacsonyabb forgalmat, az azt követő negyedév viszont a legjobb adatokat. E cikk kereteit meghaladja, hogy kiderítsük, mindennek élettani vagy pusztán praktikus okai vannak.

A Sanofi ebben a szegmensben is piacvezető, meggyőző fölénnyel utasítva maga mögé versenytársait. Konkrétan: a csoport eladásainak több mint négyötöde az Algoflex-M nevéhez kötődik – még úgy is, hogy a készítmény forgalma csökkent az előző év azonos időszakaihoz képest.

Sanofi: simaizom-lazításban is az élen

A gyártók eredményeit összehasonlítva, a Sanofi a görcsoldók és antikolinerg készítmények szegmensének meghatározó szereplője, kis túlzással egyeduralkodója a maga 78,5 százalékos piaci részesedésével. (Őt az Abbott követi 8,5 százalékos forgalomhányaddal.) S ha ehhez még a kombinációban alkalmazott görcsoldók és fájdalomcsillapítók körében érvényesülő Algoflex-M hegemóniáját is hozzávesszük, kijelenthető, hogy a legtöbb beteg ilyen jellegű problémáira a francia–magyar gyártó készítményei jelentenek megoldást.     

Tóth Tamás

* webáruházak árai, amelyek bizonyos mértékben eltérhetnek egymástól