Szilárd pozíciók

Szilárd pozíciók

A magnéziumtartalmú készítmények piaca

A magnéziumtartalmú készítmények piacára a látványosan bõvülõ kínálat mellett szerény forgalomnövekedés jellemzõ. A szegmenst, amely érdekes módon éppen az év végén teljesít a leggyengébben, a Sanofi, a Walmark, a Béres és az Innopharma készítményei uralják.

Az utóbbi három évben – a növekvő fogyasztói igényekre reagálva – látványosan megnövekedett a kínálat a magnéziumtartalmú készítmények piacán. Míg 2009 végén csupán 17, ma már 44 különböző termék – tabletta, pezsgőtabletta vagy granulátum – közül választhatnak az arra rászorulók, illetve az egészségtudatos vásárlók. A jelenleg tíz legnagyobb forgalmú készítménynek három évvel ezelőtt még csupán a felét találhattuk a palettán. Ám ami jó hír a fogyasztónak, kevésbé örvendetes fejlemény a piacvezető Magne B6 számára. Ha eladott dobozszám tekintetében csupán minimális mértékben csökkent, értékben pedig még nõtt is a forgalma, piaci részesedése a vizsgált időszakban (2009 októbere és 2012 szeptembere között) 73 százalékról 50 százalékra esett vissza (értékben ugyanez a két mutató 78,3 és 57,4 százalék).

A szegmens eladásai összességében meglehetősen hektikusan alakultak. A leggyengébb eredményeket – érdekes módon – a forgalmazók mindig az év utolsó hónapjaiban produkálták, ám míg 2010 és 2011 elején ezt fellendülés követte, 2012 januárja és márciusa között tovább zuhant a mutató. Ám aztán a tavalyi második negyedévben a piac szereplői együttesen minden eddiginél nagyobb arányú (25 százalékos) növekedést mutathattak fel.

Vezetők és követők

A Magne B6 eredményeit már említettük. Pozíciója azonban viszonylagos stagnálása ellenére sincs veszélyben: a második legkeresettebb Magnesium Pharmavitből is csupán negyedannyi-harmadannyi fogy, mint a Sanofi piacvezető készítményéből. A Walmark előbb említett pezsgőtablettájának forgalma – az év végi, általánosnak mondható visszahuppanásokat leszámítva – folyamatosan növekszik. Rá rövid távon legfeljebb a Béres Magnézium + B6 filmtablettája jelenthet veszélyt.

A következő hat, legnagyobb forgalmú szereplő fej fej mellett küzd a fogyasztók kegyeiért. Köztük nemegyszer néhány száz eladott doboz dönt az értékesítési listán elfoglalt pozíciókról. A hat készítményből öt új szereplő a magnéziumpótló szerek palettáján, ám pályaívük több esetben is látványos eltérést mutat. A Magnesium Sandoz például bevezetésének évében a második-harmadik legnagyobb piaci szereplővé tudott válni, mostanra viszont forgalma kevesebb mint a felére csökkent, ami ma már csupán a hatodik helyhez elegendő. Az élmezőny legfiatalabb szereplője, a 2012 első felében bevezetett Magne B6 Aktív Izom tabletta a kezdeti lendületet követően máris megtorpant – egy olyan időszakban, amikor valamennyi vetélytársa növekedést produkált. A Juvapharma és az Innopharma új készítményének eladásai is növekvő tendenciát mutatnak, azonban a két évtizede kapható Magnerot – az elmúlt három év legjobb eredményét produkálva – valamennyi új riválisát maga mögé utasította.

A tízes lista alsóbb pozícióiban az elmúlt időszakban nagy volt a mozgolódás. A Walmark Magnézium + B6-vitaminja eddig mindössze néhány hónapra, 2012 második negyedévében tudott kapun belülre kerülni; a Magnemix 2011 elsõ hónapjaiban egyenesen a kilencedik helyre verekedte be magát, akárcsak a Magnexpress 2011 harmadik negyedévében vagy a Magnosolv 2012 elején. A Magne B6 Femina pedig a bevezetését követő negyedévben egészen a hetedik helyig jutott, ám a tendenciákat látva a közeljövőben nem sok esélye van megismételnie e teljesítményét.

Olcsóbbak és drágábbak

2012 harmadik negyedévében (2010 azonos időszakához képest) dobozszámban 19,3 százalékos, értékben 24,8 százalékos növekedés történt. Az eltérés feltehetőleg a vásárlói igények gazdaságosabb, nagyobb kiszerelések felé való eltolódásának köszönhető.

Ahogy az várható, a bevételek alapján összeállított listán az átlagosnál olcsóbb készítmények itt is alacsonyabb pozíciót foglalnak el, mint a dobozeladási rangsorban. Az ott második Magnesium Pharmavit (532 Ft*) itt a negyedik helyen végzett, az 1×1 Vitaday Magnézium + B6 tabletta (509 Ft), illetve az Innopharm Magnesium + B6 pezsgőtabletta (564 Ft) pedig leszorult a főtábláról, hogy olyan, az 1000-1300 forintos átlagárnál drágább készítményeknek adják át a helyüket, mint a Magnosolv granulátum (1998 Ft) és a Pharmaswiss Magnesium + B6 filmtablettája (1429 Ft).

Több lábon állnak

A piac három legnagyobb forgalmú terméke, mondhatni, utcahosszal vezeti a mezőnyt. A Béres termékéből például csaknem két és félszer annyi fogy, mint az ebben a rangsorban negyedik Magnerotból. Éppen ezért, a gyártók/forgalmazók képzeletbeli dobogójáról egyetlen konkurens sem tudta leszorítani a Sanofi–Walmark–Béres hármasát. Már csupán hab a tortán, hogy e cégek ezen a területen egyszerre három-négy termékükkel erősítik pozícióikat.

Ezzel a stratégiával a leglátványosabb sikert az Innopharma érte el: míg legkeresettebb termékével az eladási lista nyolcadik helyét tudta megszerezni, négy terméke együttes eladásai révén viszont a piac negyedik legnagyobb szereplõje.

Tóth Tamás

* interneten olvasható árak

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>