A hiányok tanulságai

Mérlegen az előző influenzaszezon

Elindult az idei influenzaszezon, ami a patikáknak elvileg forgalomnövekedést jelent, a tendenciákat azonban jelentős mértékben alakíthatják az utóbbi időben egyre gyakoribb termékhiányok. Érdemes felidézni az előző év tapasztalatait: hogyan alakult a piac, mely tényezők határozták meg a folyamatokat, és hogyan reagáltak a fogyasztók? Az IQVIA Magyarország elemzése.

Minden októberben, az év 40. hetében megkezdődik a felkészülés a téli influenzaszezonra. A Nemzeti Népegészségügyi Központ Légúti Figyelőszolgálata ekkor kezdi gyűjteni az orvosoktól a légúti tüneteket produkálók mintáit klinikai elemzésekhez és statisztikai becslésekhez, és ezzel egy időben indul az őszi-téli szezon a patikákban is.

Széles víruspaletta

A cseppfertőzéssel terjedő légúti megbetegedések jellemzően a késő őszi időszak szezonális megbetegedései, összefüggésben az iskolakezdéssel, illetve azzal, hogy az időjárás miatt több időt töltünk beltérben, összezárva. Az elmúlt években az új, nagy számban megjelenő vírusok miatt a hatóságok már nemcsak az influenza, hanem a SARS-CoV-2, az RSV, az adenovirus, a parainfluenza, a human metapneumovírus és a rhinovírus előfordulásának gyakoriságát is hétről hétre követik.

Három éve a Covid-járvány őszi hulláma miatti kötelező maszkviselés, távolságtartás és fertőtlenítés eredményeként az influenzaszezon egyszerűen elmaradt. Egy évvel később ezek az intézkedések már nem voltak érvényben, így a légúti vírusok ismét szabadon terjedtek a közösségekben. Tavaly egyszerre cirkulált az influenza, a SARS-CoV-2 és az RSV is, így jelentősen megugrott a légúti megbetegedéssel orvoshoz fordulók száma.

Kevesebb eladott doboz

A vírusok aktivitásával általában együtt mozog a szezonális téli gyógyszerek – köhögés- és megfázásellenes készítmények, orrsprayk, fájdalom- és lázcsillapító termékek, C-vitamin-készítmények – forgalma. Az előző szezonban, amikor erősebb volt a járvány, mint 2021-2022-ben, 9 százalékkal nőtt e termékkör értékesítése, az eladott dobozszám viszont 6 százalékkal csökkent.

Az elmúlt 12 hónapban a torokfájás kivételével minden részpiacon visszaesett az értékesített dobozszám a megelőző év hasonló időszakához képest, viszont sok esetben kétszámjegyű volt az áremelkedés üteme. Az új termékek bevezetésének hatása elhanyagolhatónak bizonyult. 2022 második felében jelentősen csökkentek a különféle vitaminok eladásai, beleértve a C-vitamint is, és ezt áremelésekkel sem tudta kompenzálni a piac.

Hiánydominó

A megfázás elleni szerek piacának teljesítményét legutóbb bizonyos népszerű termékek átmeneti hiánya is befolyásolta. Jó tudni, hogy ilyen esetekben a fogyasztók milyen tényezők mentén változtatják meg vásárlási döntéseiket, hogyan hat ez a piac többi szereplőjére.

A megfázás elleni készítmények között piacvezető forróitalpor-márkával például 2022 decemberében és 2023 februárjában sem tudták kiszolgálni a patikák a fogyasztói igényeket. Ez ahhoz vezetett, hogy a szezon közepén e piacvezető termék piaci részesedése jelentősen csökkent. A hasonló termékek iránti kereslet megugrása miatt hamarosan két másik márkánál is hiány alakult ki, ebből pedig további, még kisebb brandek profitáltak. A vásárlók először azonos hatóanyagú (paracetamol) és formátumú (forróitalpor) termékeket választottak, amikor azonban azokból sem volt már elég, hatóanyagot is hajlandók voltak váltani (acetil-szalicilsav).

Hasonló folyamatok játszódtak le a gyermekek számára készített fájdalom- és lázcsillapítók piacán is. A különbség, hogy itt a piacvezető márka portfóliója többféle termékvariánst ölel fel, a legnépszerűbb szirupoktól a rágó- és non-aqua tablettákig. Az eperízű termékvariáns

a teljes portfólió forgalmának 55 százalékát tette ki a kérdéses időszakban, a hiány beköszöntekor pedig a fogyasztók a márkán belül váltottak egy másik verzióra, ami a márkahűség bizonyítékaként is értelmezhető.

Méretek és ízek

Jellemző a hazai piac működésére, hogy a szezon elején a kisebb kiszerelések elérhetetlensége esetén a nagyobb kiszerelést szívesebben veszik a vásárlók, mintegy felkészülve az őszi-téli gyermekbetegségekre. Az epres szirupot elsőként a narancsos változattal helyettesítették a fogyasztók, és a nagyobb kiszerelésűt választották. A nagyobb hatáserősségű variáns hiányával szembesülve a gyengébbre tértek át a termékcsaládon belül. Végül, amikor a hiány már ez utóbbit is érintette, a nagyobb gyermekek esetében az egyéb gyógyszerformák (rágókapszula, szájban oldódó készítmény) következtek.

Az adatok tehát azt mutatják, hogy jelentős a szezon intenzitásának piacbefolyásoló ereje, és a termékek elérhetőségének előre nem látható változásai is nagy hatást gyakorolhatnak a trendekre. A termékhiányok előfordulásának gyakorisága a vény nélküli szektorban felértékeli az egyes részpiacokra jellemző fogyasztói magatartási minták megértését: hol, mekkora a vezető márka dominanciája, mennyire erős a fogyasztói márkahűség, melyek a vásárlók döntéseit meghatározó fontosabb tényezők, és mennyire lehetséges márkán belül maradva választani a hiányzó kiszerelés helyett egy másikat.