A kevesebb gyakran több

Vitaminok, nyomelemek megadózisban

A vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok hirdetései gyakran nagy dózisú napi adagok fogyasztása mellett érvelnek, holott bebizonyosodott már, hogy ez sok esetben jelentős mellékhatásokkal járhat, miközben a remélt kedvező hatások elmaradnak. Más esetekben viszont az derült ki, hogy nem szükséges naponta szedni az adott mikrotápanyagot: heti vagy havi, arányosan nagyobb egyszeri adagokban is hasznos lehet.

A különféle vitaminokra, nyomelemekre és ásványi anyagokra vonatkozó adagolási sémák – az aktuális tudományos ismeretek fényében – meglehetősen heterogén képet mutatnak. A D-vitaminról például a közelmúltban bizonyosodott be, hogy lehetséges a napi helyett a heti vagy akár havi egyszeri, arányosan nagyobb dózisú adagolása. A C-vitaminnál továbbra is vitatott a megadózisok előnye, mind a daganatok, mind az új típusú koronavírus okozta Covid-19 vonatkozásában.

123rf.com

A B-vitaminok családja esetében plasztikusabb a kép, úgy tűnik, hogy a nagy dózisú bevitel e vitaminok vízoldékony karakterére visszavezethetően többnyire nem befolyásolja az esetleges mellékhatásokat – de vannak kivételek. A szelénnél az arany középút vezethet eredményre, a túladagolás legalább annyira káros lehet, mint a szelénhiány.

A kalciumról sokáig rémhírek terjengtek, ma azonban már bizonyított, hogy napi 2500 milligrammig biztonságos a szedése, nem okoz szív- és érrendszeri szövődményeket. 

A magnézium esetében formálódik a kép, egyre inkább úgy tűnik, hogy a rendszeres pótlás, akár napi kétszeri adagolási sémával, kedvezőbb kimenetekkel társul, mint az alkalmankénti nagy dózisú bevitel. Lássuk a részleteket!

B-vitaminok: vízoldékonyak, de…

A B-vitaminok vizelettel ürülnek, ezért a napi beviteli referenciaértéket (NRV) meghaladó mértékben szedve is biztonságosnak minősülhetnek. Van erre konkrét példa is: míg a B12-vitamin referenciaértéke 2,5 mikrogramm, az Egyesült Királyság független tanácsadó testülete (Food Standard Agency Expert Group on Vitamins and Minerals) által meghatározott, tolerálhatónak ítélt napi maximális bevitel (EVM) 2000 mikrogramm. Igaz, ehhez diagnosztizált hiányállapot és orvosi kontroll szükséges.

Nem minden B-vitamin esetén tolerálható azonban mellékhatások nélkül a megadózis. Egyértelmű a B3-vitamin (niacin) túladagolási kockázata. A niacin amidjából, a nikotinamidból napi több mint 500 mg vérnyomásesést, májkárosodást, hasmenést okozhat, a napi 1000 mg fölötti niacinbevitel vércukorszint-emelő hatású lehet, így diabéteszeseknél különösen oda kell figyelni az adagolásra. B3-vitaminból egyébként napi 16 mg a hazai NRV.¹ ²

C-vitamin: megárt a sok

Noha a hazai ajánlások szerinti ajánlott napi beviteli érték (NRV) aszkorbinsavból csupán 80 mg, bebizonyosodni látszik, hogy C-vitaminból az optimális szervezetbeni hatás elérése és optimalizálása érdekében napi 200-500 mg bevitelére lehet szükség.³ Túlzásokba nem szabad esni, mert a napi 2000 mg feletti adagok hasi diszkomfortot, hasmenést okozhatnak.

A laikusok által gyakran hangoztatott elvet, miszerint „ha a C-vitamin nem is használ, legalább nem árt”, már korábban kétségbe vonták a stockholmi Karolinska Intézet kutatói. Leírták, hogy azoknál a férfiaknál, akik nagy dózisú C-vitamint szedtek, kétszer gyakrabban alakult ki vesekő, mint a C-vitamin-szupplementációban nem részesülőknél. Több mint 20 ezer svéd férfit vontak be abba a 11 évig tartó prospektív vizsgálatba, amely fényt derített arra, hogy a C-vitamint szedők 3,4 százalékánál, míg az aszkorbinsavat nem alkalmazók mindössze 2 százalékánál alakult ki a vizsgálat időtartama alatt vesekő.⁴ Ugyanakkor bizonyos esetekben előnyös lehet a nagy dózisú adagolás. Az még mindig nem egyértelmű, hogy elősegíti-e a Covid-19-ből gyógyulást a nagy dózisú C-vitamin-kezelés.⁵

D- vitamin: szorozható a napi adag

Az októbertől márciusig tartó időszakban napi 2000 NE D3-vitamin javasolt egy egészséges, normál súlyú felnőttnek. Az első hazai, D-vitaminnal kapcsolatos konszenzusos ajánlást idestova tíz évvel ezelőtt fogadták el prominens hazai szakemberek, akik azóta 3-4 évente újítják meg a D-vitamin szedésével kapcsolatos alapelveket az új tudományos eredmények alapján. A legfrissebb újdonság az, hogy a szükséges mennyiségű vitamint – egészséges felnőtt 2000 NE vitaminigényével kalkulálva – akár heti egy alkalommal (7*2000 = 14 000 NE) vagy havi egyszeri adagban (30*2000=60 000 NE) is lehet pótolni. Vagyis tömbösítve is szedhető a D-vitamin, ez nem befolyásolja a tudományosan igazolt preventív hatását.

Szelén: aurea mediocritas

A szelén dózis-hatás görbéje U alakú, vagyis a kevés szelén éppen úgy megárthat, mint a sok. Magyarországon a felnőttek számára ajánlott NRV szelénből 55 mikrogramm. A legfelső biztonságos szint (UL), amely az összes forrásból származó, napi rendszeres bevitel mellett az egészségre feltehetően nem fejt ki kedvezőtlen vagy ártalmas hatást, 300-400 mikrogrammra tehető. 

Ez azt is jelenti, hogy a szelén napi 400 mikrogrammos dózisokat meghaladó adagokban való tartós szedése túladagoláshoz vezethet. Ennek a korai, leghamarabb észrevehető jelei közé tartozik a fokhagymaszagú lehelet, illetve a fémes szájíz. A jelentős mértékű túladagolás szelenózist válthat ki, aminek a tünetei meglepő módon a szelénhiány tüneteire hasonlítanak, így a többi között hajhullással, körömtöredezéssel, hányással, ingerlékenységgel, idegrendszeri abnormalitásokkal járhat együtt.⁶

Kalcium: ne féljünk tőle!

Az elmúlt években több tévhit is lábra kapott a kalciumról. Egyesek szerint a túl sok kalcium az érfalakban lerakódva érelmeszesedést okozhat, szív- és érrendszeri katasztrófák okozója lehet. Így sokan igencsak óvatosan fordultak a kalcium-szupplementáció felé. Ez azonban tudományosan cáfolható. Azoknál az egészséges felnőtteknél, akik naponta 2500 mg kalciumnál kevesebbet vesznek magukhoz, nem fokozott a kardiovaszkuláris rizikó. Az amerikai szakmai szervezetek (a Nemzeti Oszteoporózis Alapítvány és az Amerikai Preventív Kardiológiai Társaság) arra jutottak, hogy nem mutatható ki dózis-hatás összefüggés a napi kalciumfelvétel (200-2500 mg), illetve a szélütéssel vagy kardiovaszkuláris kórképekkel járó mortalitás tekintetében.⁷ 

Megnyugtathatók tehát a betegek, hogy a megfelelő mértékű kalciumbevitel nem fokozza a szív- és érrendszeri rizikót. Egy átlagos magyar felnőtt egyébként is jellemzően kalciumhiányos; az átlagos hazai napi kalciumbevitel még az ajánlott napi referenciaértéket (800 mg/nap) sem éri el. Túlzásokba nem kell azonban esni! Nincs bizonyíték arra, hogy az ajánlott napi dózisok (700-1300 mg/nap) feletti kalcium-bevitelnek pozitív hozadéka lenne a csontok egészsége vagy a csontritkulás megelőzése szempontjából.⁷

Magnézium: sok kicsi sokra megy

A per os bevitt magnézium körülbelül negyede-háromnegyede szívódik fel a bélcsatornából, és a felszívódás mértéke a szervezet aktuális magnéziumigényéhez szabott. Vagyis magnéziumhiány esetén több magnézium biohasznosul, miközben kellő ellátottságnál kevesebb. Az alkalmi, nagy dózisú magnéziumbevitel tehát rosszabb felszívódási hatásfokkal és gyors kiválasztódással társul. Ráadásul a magas dózisú magnézium mellékhatásként hasmenést okozhat.

Vagyis a magnéziumot rendszeresen kell fogyasztani, kellő mennyiségben, hogy a hiányállapota megelőzhető legyen. A magnéziumszükségletet érdemes olyan termékkel biztosítani, amely jól felszívódó és nagy arányban biohasznosuló formában tartalmazza a magnéziumot. A betegeknek azt tanácsolhatjuk, hogy szükség esetén napi egyszeri vagy kétszeri dozírozásban szedjék a magnéziumot, alkalmi megadózisok helyett.⁸ ⁹

Dr. Harsányi Mária
szakgyógyszerész

Forrás
[1] Young LM et al. A systematic review and meta-analysis of B vitamin supplementation on depressive symptoms, anxiety, and stress: Effects on health and ’at risk’ individuals. Nutrients 2019; 11: 2232.
[2] Kennedy DO. B vitamins and the brain: Mechanisms, dose and efficacy – A review. Nutrients 2016; 8: 68.
[3] Levine M. et al. Ideal vitamin C intake. BioFactors 2001; 15:71-4.
[4] Thomas LDK et al. Ascorbic Acid Supplements and Kidney Stone Incidence Among Men: A Prospective Study. JAMA Intern Med. 2013;173:386–388.
[5] May CN et al. Therapeutic potential of megadose vitamin C to reverse organ dysfunction in sepsis and COVID-19. Br J Pharmacol. 2021;178:3864-3868.
[6]  https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional; 2022. 04. 11.
[7] Stephen L. Lack of Evidence Linking Calcium With or Without Vitamin D Supplementation to Cardiovascular Disease in Generally Healthy Adults: A Clinical Guideline From the National Osteoporosis Foundation and the American Society for Preventive Cardiology Ann Intern Med. 2016;165:867-868.
[8] Jahnen-Dechent W et al. Magnesium basics. Clin Kidney J. 2012;5(1)3-14.
[9] Schuchardt JP et al. Intestinal Absorption and Factors Influencing Bioavailability of Magnesium-An Update. Curr Nutr Food Sci. 2017;13(4):260-278.

Megjelent a Pirulatrend 2022. májusi számában.