Akciós áruk, tanácsadás, szolgáltatások a patikákban

Kérdőív a patikalátogatási szokásokról

A Patika Tükör felmérést készített olvasói körében a patikalátogatási szokásokról. Öt kérdést tettek fel, négy válaszlehetőséggel. A rövid határidő ellenére 994-en küldték vissza a kérdőívet. A felmérés nem reprezentatív, hiszen személyes adatokat a válaszadóktól nem kért a kiadó. 

Mindig ugyanabba a patikába jár? 

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a betegek sokszor bizalmi alapon választanak patikát, ahova rendszeresen betérnek, ez lehet a lakása közelében, vagy a munkahely környékén. A kérdőív első kérdésére a válaszadók 41 százaléka jelölte be, hogy szinte mindig ugyanott vásárol, tehát ragaszkodik a megszokott helyhez. A „Van néhány állandó patika, amit előnyben részesítek” válaszra 30 százalék szavazott. Ők nem feltétlen a környezetükben választanak patikát, de fontos számunkra, hogy a hely az általuk fontosnak tartott szempontoknak megfeleljen, illetve már a meglévő tapasztalatai alapján szimpatikusnak tartson. Mindössze 26 százalék ragaszkodik ugyanahhoz az egy patikához, amit megszokott. Elenyésző, csupán 4 százalék gondolta úgy, hogy teljesen mindegy számára, hol szerzi be a gyógyszereit, étrendkiegézítőit, bármelyik útba eső gyógyszertár alkalmas a gyógyszer kiváltására, vásárlásra. 

Csak gyógyszerért megy be patikába? 

Az esetleges sorban állással töltött idő alkalmas arra, hogy a polcokon, vitrinekben elhelyezett áruk között jobban körülnézzenek a vásárlók. A gyógyszertárak kínálatában szinte mindenki talál valamilyen „neki való” árut, hiszen széles a választék, lehet ez étrend-kiegészítő, tápszer, kozmetikum, fogkrém, vagy bébiétel. A kérdőívet kitöltők 41 százaléka válaszolta azt, hogy néha vásárol mást is a gyógyszeren kívül, ha már betér a patikába. 26 százalékuk gyógyszertárakban, drogériákban is szívesen nézelődik és vásárol is, de fontos számára a kedvező ár, vagy nagyobb kiszerelés, így aszerint dönt, hol jár jobban. 19 százalék nem néz körül, koncentráltan a gyógyszerért megy, más kínálat nem érdekli. Viszont vannak olyanok – 12 százalék -, akik felmérve már a patikák kínálatát, más termékeket is célorientáltan, visszajáróként ott vásárolnak. 

Igényli a gyógyszerész ajánlását, tanácsát?

Sok betegnek fontos, hogy a gyógyszerész ne csak kiadja az árut, hanem foglalkozzon is az ő problémájával, kérdésekkel lehessen az ott dolgozókhoz fordulni. A felmérésből ez egyértelműen ki is derül, hiszen a válaszadók 63 százaléka szokott kérdezni. A 26 százalék attól teszi függővé a kommunikációt, hogy éppen mit vásárol, és szüksége van-e hozzá tanácsadásra. Csupán 6 százalék, aki meghallgatja, ha éppen a patikus információval szolgál a kiadandó termékkel kapcsolatban, de nem kérdezi, és 3 százalék az, aki nem igényli a tanácsokat. 

Igénybe vesz valamilyen patikai szolgáltatást?

Kevesen tudják, hogy a gyógyszertárakban lehet kérni vérnyomásmérést, vércukormérést és egyéb szolgáltatásokat. A legmagasabb, 31 százalékot a határozott „nem” válasz érte el, ők azok, akik tudnak a lehetőségrôl, de még nem éltek vele. A patikában rendszeresen járók 26 százaléka időnként él az adott szolgáltatásokkal, viszont 25 százaléknak ezekről nincs is információja. 16 százalék azoknak az aránya, akik szívesen veszik igénybe a gyógyszerészek segítségét, sőt amikor alkalmuk nyílik rá, ezt meg is teszik. 

Ha tud róla, akkor bemegy az akciós termékekért a patikába?

Újság, szórólap, plakát hívja fel a figyelmet az akciókra. Nem meglepő, hogy 56 százalékot kapott az igen válasz, hiszen a vásárlók ezen a területen is figyelemmel kísérik az akciókat. 26 százalék akkor is megvásárolja az alacsonyabb fogyasztói árért kapható cikkeket, ha épp nincs szüksége rá, mert még esetleg van otthon készleten. 14 százalék nem keresi konkrétan az akciókat, de ha számára megfelelő árut lát, akkor megvásárolja, és csupán 6 százalékot nem érdekelnek az akciók.