Az egészségtrend növekedést hozott 

Európa a probiotikum „nagyhatalom”

Az elmúlt 10 évben jelentősen változott a fogyasztók hozzáállása az öngyógyításhoz. Mára már a wellness és az egészséges életmód győzedelmeskedni látszik a puszta tüneti kezelések felett. 

A legtöbb vény nélküli kategóriát érintik a megváltozott fogyasztói szokások. Az „emésztés” kategória kiváló példa arra, hogyan változik a fogyasztói viselkedés Európában a rapid tüneti kezelésektől az általános emésztőrendszeri egészségvédelemig a prevenciós készítmények – probiotikumok használatával. Az közösségi média különböző csatornáin egyre több figyelem irányul a helyes táplálkozásra. Az Instagramon például a #diet kapcsolódik több, mint 60 millió poszthoz (2019 július), valamint a #wellness további emésztőrendszeri egészséggel kapcsolatos témákhoz is kötődik. 

Mindez azt mutatja, hogy a fogyasztók a fizikai fitnesz mellett a „belső fittség” fogalmát is fontosnak gondolják. Ennek fenntartása és gondozása a mai stresszes, rohanó és sokszor egészségtelenül gyors táplálkozási szokások mellett kifejezetten fontossá vált. Az „emésztés” kategória éveken keresztül világszerte az antacidumok által vezetett szegmens volt, mára már az új növekedési motor közvetlenül mutat a fogyasztók újszerű gondolkodására is. Az „emésztés” vény nélküli szegmens globálisan 15,1 milliárd dollár értéket képviselt (MAT Q1 2019) mindez 4,3 százalékos növekedést jelent. Ezzel a teljesítménnyel e kategória világszinten gyorsabban fejlődik, mint a teljes vény nélküli szektor. 

A legerősebb előrelépés e téren Latin-Amerikában és Délkelet-Ázsiában tapasztalható. 

Az egészségtrend hatására világszinten közel 10 százalékos „probiotikum” növekedés tapasztalható az elmúlt 3 évben. Mára már e 19 százalékos részesedést jelentő alkategória éves szinten 2,8 milliárd dollár értéket képvisel, ami 6,4 százalékos értékbeni növekedéssel párosult. A probiotikumok fejlődésének földrajzi motorja Latin-Amerika mellett Európa. E területek együttesen 50 százalékot, azaz 1,4 milliárd dollár értéket adtak hozzá a világ probiotikum eladásához. (1. ábra) 

Európa a probiotikum eladások élén

Csaknem 1,2 milliárd dollár teljesítménnyel Európa a világ probiotikum értékesítésének 42 százalékáért felel (MAT Q1 2019), ami a 6,7 százalékos éves fejlődés eredménye. Nyugat-Európa 766 millió dollárért volt felelős 6,3 százalékos növekedés mellett, míg a figyelemre méltó Közép-Kelet-Európa gyorsabban fejlődik (7,4%) ami immár 424 millió USD bevételt teremtett. (2. ábra) 

Nyugat-Európában Olaszország, mint a régió legnagyobb probiotikum szereplője, átlag alatt 4,9 százalékkal nőtt. Ezzel szemben e kategória Franciaországban, Németországban és Spanyolországban 8 százalék felett fejlődött (Q1 MAT 2019). 

Közép-Kelet-Európában Oroszország a domináns probiotikum piaci szereplő, 35 százalékos területi részesedéssel, azonban a fogyasztói szokások nem kedveznek a fejlődésnek, stagnálás tapasztalható. A képzeletbeli CEE probiotikum dobogó második fokán Lengyelország áll, ami ötödét teszi ki a teljes CEE értékesítésnek. Habár 10 százalékot fejlődött az elmúlt három évben, a tavalyi évhez képest erősen lelassult, csupán 2,8 százalékkal emelkedett. Rövid távú növekedés szempontjából a probiotikum fejlődés győztesei: Törökország, Románia, Magyarország, Csehország, Szerbia és Bulgária. Mindezek az országok a régió teljesítményének 35 százalékáért felelősek. (3. ábra) 

Mi okozza a probiotikumok növekedését Európában?

Talán nem meglepő, hogy e relatív új “egészség és wellness” trend egyik eleme az egészséges emésztőrendszer támogatása, a gyártók és forgalmazók egyre inkább alkalmazzák új termékötleteikben a probiotikum összetevőket. Az OTC termékekre fordított egyéni költés növekedése (10% Magyarországon) EU-szerte mutatja az egészségtrend térhódítását a fejlett és fejlődő országokban. Németországban például az innovatív Allergosan Institute új OMNi-BiOTiC 10 AAD készítménye jelentős hatást gyakorolt a piacra. A kiszerelési formák innovációja szintén fontos szerepet tölt be a piaci térhódításban, mint például a direkt porok és kapszulák. 

Probiotikum mint “health claim”? 

Az EU korlátozza a gyártók/forgalmazók mozgásterét a “probiotikum” kifejezés használatát illetően. Az EFSA (European Food Safety Authority) 400 health claim közül egyet fogadott el az elmúlt évek alatt. A 2012-es korlátozás bevezetése ellenére a probiotikumok népszerűsége egyre nőtt és mára a fogyasztók az “élő kultúra”, “jótékony baktériumok” és hasonló kifejezésekre lettek figyelmesek.

Nátly Veronika
Assoc. Director,
Key Account Management
IQVIA

Hozzászólások lezárva.