Éves összehasonlításban infláció alatti mértékben növelték a reklámköltést az OTC forgalmazók az év első három hónapjában. Arányaiban kevesebb pénz jutott a vitaminok hirdetéseire, mint a tavalyi év azonos időszakában.
Az év első negyedében listaáron számolva 12 százalékkal költöttek többet a hirdetők OTC termékek reklámozására, mint 2022 év azonos negyedévében. A megfázás elleni készítmények költése nőtt a legnagyobb mértékben, bő 40 százalékkal, ezzel a szegmens megerősítette helyét az élen.
Közel 30 százalékkal megugrott a fájdalomcsillapítókra és a vérkeringést javító szerekre fordított összeg is, és az ízületi bántalmak elleni készítmények esetén is 10 százalék feletti mértékben erősödött a hirdetési aktivitás. 25 százalékosnál nagyobb esést egyedül a probiotikumoknál mértek, kisebb, 10 százalék alatti csökkenést pedig az emésztésjavító és a bőrgyógyászati szegmensben.
A top 10-es listán nincs változás, a sorrendben viszont van: az egy évvel korábbinál alig 5 százalékkal nagyobb költéssel a vitaminok nem tudták megőrizni a második pozíciót, és az említett jelentős visszaesés miatt a probiotikumok is több hellyel hátrébb csúsztak a rangsorban. Tovább zsugorodott az élmezőnyön kívüli szegmensek összesített részesedése, immár alig haladja meg a 11 százalékot. (1. ábra)
Négyen a top 10-ben
A három legnagyobb szegmens súlya a legtöbbet hirdetett márkák rangsorában is visszaköszön. Három-három márkájuk van az élbolyban, így csupán egyetlen termék akad, amely más területet képvisel. (2. ábra) A kiemelt szegmens ezúttal a vitaminoké, ahol ugyan a teljes kategória legnagyobb hirdetőjének (3. ábra) számító Opella Healthcare Magne B6-ja áll az élen, a meghatározó szereplő mégis a három különböző márkát is felvonultató Béres. (4. ábra)
A médiatípusoknál továbbra is elsöprő fölényben van a televízió, 97 százalék feletti részesedéssel. A rádiós költés csekély mértékben, a köztéri viszont csaknem 50 százalékkal emelkedett, és a folyóiratok esetében is hasonló a tendencia. Az elmúlt egy év vesztesei a napilapok és az internetes újságok: 20, illetve 31 százalékkal alacsonyabb volt itt a bevétel OTC reklámokból. (5. ábra)
Kapaszkodnak a nyomtatott lapok
Tavaly a nyomtatott sajtó ugyan az inflációt alulmúló növekedéssel, de megőrizte az előző évben elért eredményeit. Az ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett reklámpiaci bevétel 37,6 milliárd forintot tett ki, a lapterjesztésből származó 53,7 milliárd forinttal és a 20,1 milliárdos online bevétellel együtt a teljes tavalyi piaci bevétel így 112 milliárd forintra rúgott – írja közleményében a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE). A szervezet adatai szerint a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti számokat. Ugyanakkor a digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy azok nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el. A kiadók a növekvő költségek ellensúlyozása érdekében árat emeltek: a Lapker Zrt. által forgalmazott több mint 900 kiadvány ára 2022-ben átlagosan 18 százalékkal nőtt. Az MLE emlékeztet rá, hogy nemzetközi felmérések szerint a printmédia továbbra is a hirdetési csatornák fontos eleme, mert erős iránta a fogyasztók bizalma. |
Megjelent a Marketingpirula 2023. májusi számában.