A gyógyszer nem más, mint a termék és a hozzá kapcsolódó információ
Átalakuló világunk újra és újra arról árulkodik, hogy az egészség egyre inkább árucikké válik, és egyre gyarapodik azon módszerek és megoldások köre, amelyek révén valamilyen szintû egészséget tudunk vásárolni.
Cikkem írása idején látott napvilágot a hír, hogy Erõss Zsolt, a Mount Everestet elsõ magyarként meghódító hegymászó egy szlovákiai lavinabalesetet követõen jobb lábának térd alatti amputálását választotta annak érdekében, hogy még legyen lehetõsége hegyet mászni, jobb híján a mûvégtagjával. A teljes körû tájékoztatással, a mûvégtaggal, a mûtéttel és a rehabilitációval lehetõsége nyílt arra, hogy a közfinanszírozott ellátásnak köszönhetõen megvásárolja azt az egészséget, amire neki a leginkább szüksége volt. Akinek nem ilyen mértékben életeleme a mozgás, a magas hegyek és a teljesítmény, akár más döntésre is juthatott volna. A példából nemcsak az derül ki, hogy az egészség fogyasztható és vásárolható áru, hanem az is jól érzékelhetõ, hogy az egészség észlelése messzemenõkig szubjektív, s egyénenként különbözõ jelentéstartalommal bír.
Változatok öngyógyításra
Az emberek egyre nagyobb része mind többet és többet költ arra, hogy egészséget vásároljon. Vannak, akik a ma egészségesnek tartott életmód elemeit teszik magukévá sporttal, gondosan kiválasztott étrenddel. Akadnak, akik patikaszerekkel, gyógyteákkal, vitaminokkal gondolják megvásárolni az egészséget. Mások a keleti gyógymódokkal, jógával, masszázzsal, meditációval tesznek szert egészségre, és az a réteg is jelentõs, amelyik az egészségügyi ellátórendszeren belül az úgynevezett „doctor shopping”-ot választja, vagyis részben közfinanszírozott, részben paraszolvenciával támogatott módon vásárol magának szolgáltatást és terméket. Az embereknek csaknem beláthatatlan (már-már átláthatatlan) lehetõségük van arra, hogy önmaguk válasszák ki, milyen módon járulnak hozzá saját egészségükhöz.
Nézzünk most egy példát az öngyógyításra, arra, hogy mennyire összetett megoldásokat választanak a páciensek. Egy allergiás betegek körében végzett kutatás egy betegének példája jól mutatja, hogy a gyógyszerek mellett fontos szerep jut mindenféle más segédeszköznek, testi-lelki gyógymódnak. „…Szemcsepp, zsebkendõk, inhaláló, Aspirin, …maszk, vitaminok, párásító, …Claritine, teafilter a feldagadt szememre, forró italok, tej helyett almalé és telefon (a mamával)…”
Nagyon komoly arzenál, amelynek jelentõs része gyógyszertárban is kapható, és amely azt is jól mutatja, hogy a páciensek öngyógyszerelési és öngyógyítási eszközrendszere számos alternatív megoldást tartalmaz.
A patikai, vény nélkül kapható termékek egyre nagyobb részére érdemes úgy tekinteni, hogy azokkal a fogyasztó valamilyen módon egészséget vásárol. Vagy ténylegesen javítja velük az egészségét, vagy növeli egészsége megõrzésének esélyét, esetleg kifejezetten megelõz valamilyen betegséget. Az egészségfogyasztási lehetõségek számának növekedésével a patikus szerepe is megnõ, hiszen az embereknek az a legfontosabb, hogy a számukra értéket képviselõ egészséget kapják meg valamilyen árucikk formájában, nagyon sokszor információkkal együtt. A legtöbb esetben nemcsak a tényleges hatást vásárolják meg, hanem az ígért egészséget is. Annak placebohatásaival együtt.
Szubjektív egészségkép
Az egyéni egészségfelfogást befolyásolja a betegségek kialakulásának esélyérõl alkotott egyéni kép, a betegségek és azok szövõdményeinek észlelt súlyossága, a gyógymódok és a tanácsok megtapasztalt hatékonysága és haszna, az anyagi és pszichés áldozatok, az egyéni mozgatórugók és a meglévõ egyéni stratégiák, az egészségbe és az egyénnek önmagába vetett hite, valamint szociológiai, demográfiai, pszichológiai és egészségtudatossági tényezõk.
Ezért is van óriási jelentõsége annak, hogy a gyógyszer nem más, mint a termék és a hozzá kapcsolódó információ együttesen. És ma már azt is tudjuk, hogy a gyógyszer annál hatékonyabb, minél több és pontosabb, személyre szóló, szubjektív információs elemmel bír. Ilyen módon a megvásárolt és a fogyasztásra kerülõ egészség akkor válik számos termék (és nemcsak a gyógyszer) esetében igazán hasznossá, ha az egyéni szempontoknak megfelelõ tanácsok, útmutatások, ígéretek, példák, referenciák társulnak hozzá. A gyakorlatból jól tudjuk, hogy ugyanazt a készítményt sokféleképpen kell bemutatnunk, elfogadtatnunk a patikai vásárlókkal. Egyszer ez a megközelítés a hatásos, másszor egy egészen másmilyen. Mindenkinek a saját egészségképe, egészségigénye és egészségbeli tájékozottsága szerint.
E tényezõket végiggondolva akár logikusnak is tûnhet az, ahogyan a lakosság reagált az újinfluenza-járványra és az ellene kifejlesztett védõoltására. Legtöbben ezúttal is a már jól ismert, korábban bevált alternatív módszerek felé fordultak, és a járvány hatására a vitaminok, különösen a C-vitamin forgalma nõtt meg látványosan.
Dr. Lantos Zoltán