Gombabiztos megoldás

A bőr- és körömgomba elleni szerek piaca – 1. rész

Bár a betegek és a szakemberek többsége is elsősorban lokálisan igyekszik megszüntetni a bőr- és körömgombásodás kellemetlen tüneteit, a nagyobb bevétel mégis a szervezetből felszívódó készítmények eladásából származik. Ez alkalommal a helyileg alkalmazott szerek piacát vesszük szemügyre.

A láb- és körömgomba kezelésére több mint kéttucatnyi lokális készítmény áll rendelkezésre, amelyek többsége vény nélkül is kapható. A paletta nemcsak a hatóanyagok tekintetében igen széles, hiszen a tüneteket megszüntetni vágyok a sampontól és a körömlakktól kezdve a krémen és az oldaton át a spray-ig számos gyógyszerforma közül választhatnak.

A piacvezető – és a többiek

A helyileg használható készítmények piaca a tavalyi év első három hónapjában ugyan még jobb eredményeket produkált, mint 2011 azonos időszakában, ám onnantól a szegmens egészét tekintve látványos visszaesés tapasztalható. A csökkenés éppen a legutóbbi periódusban, azaz 2013 első negyedévében volt a legerőteljesebb, több mint 14 százalékos. Természetesen nem minden készítmény mozgott együtt az általános trenddel. A második legnagyobb forgalmú Nizoral krém eladásai például, ha minimális mértékben is, de nőttek. Ugyanez mondható el a Lamisilről és az Exoderilről is. A viszonylag új piaci szereplő Kitonail esetében pedig gyakorlatilag törvényszerű a dinamikus piacszerzés.     

piacelemzo1

Mint említettem, az ide tartozó termékek legnagyobb része vény nélkül is kapható, a piac teljes forgalmának több mint 83 százaléka belőlük származik. A tíz legnagyobb forgalmú készítmény közé is csupán három receptköteles gyógyszer tudott bekerülni.

A legnépszerűbb – lokálisan alkalmazott – gombaellenes szerek listáját toronymagasan a Canesten vezeti. A teljes piac eladásainak körülbelül 55 százaléka ebből az egy készítményből származik. Dominanciáját mi sem jelzi jobban, mint hogy több mint ötször annyi fogy belőle, mint legfőbb vetélytársából, a Janssen-Cilag Nizoraljából.

Ár és mennyiség egyensúlya

A forintforgalmak alapján összeállított listát a dobozeladási rangsorral összehasonlítva megállapíthatjuk, hogy míg a „középáron” kínált (1122 forint*) piacvezető itt is stabilan őrzi elsőségét, a kifejezetten olcsó Nizoral krém (439 forint), amely a dobozeladási rangsor második helyén végzett, itt a hatodik pozícióban található. Ugyanakkor a Kitonail körömlakk vélhetően a magasabb árának (3790 forint) köszönhetően lépett előre három pozíciót. Ráadásul a listán két új szereplőt is találunk, amelyek szintén az átlagosnál „drágább” voltukból adódóan gyarapítják magas összegekkel gyártóik kasszáját. Utóbbi két termék közül különösen a Canespro (4679 forint) belépője sikerült látványosra, amely a dobozeladási verseny középmezőnyéből érkezve a forintforgalmi lista negyedik helyén végzett.  

piacelemzo2

Ugyancsak az árak kapcsán említeném, hogy a forintforgalmak dimenziójában még nagyobb a recept nélkül is kapható szerek dominanciája, hiszen gyártóik a bevételek 86,7 százalékát tudhatják magukénak. 

A gyártók piaci súlyáról szólva, a Bayer – két készítményével, a Canestennel és a Canespróval – vitathatatlanul a szegmens meghatározó szereplője. A Johnson&Johnson–Janssen-Cilag tandem – a Nizoral termékcsaláddal és a Pevaryllal –, ha megszorítani nem is tudja az éllovast, ugyancsak „nyugodtan alhat”, hiszen az őt követő Novartis csoport eladásai (jelenleg bő 28 ezer doboz) vélhetőleg még jó ideig nem jelentenek számára valódi kihívást.                      

TT

(folytatjuk)

* az egyik legnépszerűbb webpatika árai

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>