Sziget Fesztivál – szerencsére nem a gyógyszergyártók célcsoportja
Dreher, Vodafone, MasterCard, K&H Bank, Coca-Cola, Nescafé, Metro, Axe, Unicum, Bookline, Visual Power. Mi a közös bennük? Egyrészt egyik sem gyógyszercég, másrészt valamennyien támogatói/kiállítói voltak az idei Sziget Fesztiválnak. Néhány éve még a sanofit és a Richtert is közöttük említhettük volna, mára azonban szinte teljesen eltűntek a gyógyszergyártók Európa egyik legnagyobb fesztiváljáról. Kíváncsiak voltunk az okokra.
Az idén augusztus 10–15. között megrendezett Sziget Fesztivál az elmúlt évek során Európa legnagyobb és legismertebb kulturális rendezvényévé nőtte ki magát. Ez alkalommal 385 ezren voltak kíváncsiak a sokszínű programkavalkádra, vagy csupán élvezték a szűk egy hét együttlétet. Az idén tovább nőtt a külföldi látogatók aránya, hiszen a hetijegyek 80 százalékát már ők vásárolták meg. A Szigetre érkező zenészek, látogatók és a nemzetközi média képviselői is egybehangzóan dicsérték a szolgáltatások és az infrastruktúra magas színvonalát, amihez a higiéniás és egészségügyi háttér is hozzátartozik.
Nem lehet, nem érdemes, nem éri meg
Utoljára 2008-ban fordult elő, hogy – a gyógyszercégek közül egyedüliként – a sanofi egyik népszerű márkáját reklámozta a Sziget Fesztivál különböző pontjain. Az azt megelőző években pedig a Richter működtetett saját felvilágosító sátrat a rendezvény legforgalmasabb főutcája mentén. Vajon történt-e olyan jogszabályi változás, ami lehetetlenné teszi a közvetlen megjelenést a rendezvényeken?
„Nem tudok ilyen módosításról – mondja dr. Firniksz Judit, a Réti, Antall és Társai Ügyvédi Iroda munkatársa. – Inkább onnan közelíteném meg a közvetett jelenlétet, hogy ha egy gyártónak tb-támogatott és/vagy vényköteles készítményei vannak, eleve nem hirdethet a laikus közönség felé, s így nem is tud termékre vonatkozó direkt információval megjelenni a Szigeten, hiszen az a gyógyszerismertetés szabályaiba ütközne. Egészségügyi felvilágosító kampányok, betegszervezetek programjainak támogatójaként viszont meg tud jelenni.”
Így egyből érthetővé válik, miért csupán a Civil Sziget sátraiban, alapítványi támogatóként találkozhattunk az Abbott, a GSK, az MSD, a Pfizer, vagy éppen a Roche nevével. Az OTC-szegmens képviselői távolmaradásának okát viszont máshol kell keresnünk.
„A marketingstratégiánkban bekövetkezett változások, az erőforrások szűkülése, az ár-érték arány megváltozása miatt döntöttünk úgy néhány éve, hogy a továbbiakban nem veszünk részt a rendezvényen” – világosított fel bennünket Beke Zsuzsa, a Richter PR- és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője.
Korrekt, ugyanakkor meglehetősen diplomatikus válasz. Rózsa Iván, a sanofi kommunikációs vezetője jóval direktebben fogalmaz: „Mivel a rendezvény résztvevőinek többsége külföldi, ezért nem jelentenek releváns célcsoportot a termékeink számára. Ráadásul a Szigeten való megjelenésnek elég borsos ára van; e két szempont együttesen 2009-ben arra a döntésre vezetett bennünket, hogy kiállítóként nem veszünk részt a fesztiválon.”
Érthető. Főleg, ha tudjuk, hogy a gyógyszeripart érintő megszorítások első lépésben mindig a cégek reklám- és marketingbüdzséjén csapódnak le. Kevesebbet hirdetnek, jobban megnézik, hol, milyen hatásfokkal költik el a pénzüket. Márpedig a Sziget Fesztivál közönsége több szempontból sem mondható a hazai vállalatok első számú célcsoportjának. A külföldiek magas aránya mellett, mint az keretes írásunkból megtudható, a rendezvény látogatói – alacsony átlagéletkorukból adódóan – korántsem a legnagyobb gyógyszerfogyasztói csoportból kerülnek ki.
Ami esetleg a gyártók részéről cél lehet, az a felvilágosítás és egészséges életmódra nevelés (Richter), egy márka nevének bevésése (sanofi), vagy az egészségmegőrzés (Civil Sziget sátrai). Az eredmény nem azonnal és nem feltétlenül forintban mérhető.
Vírusmentes övezet
Nézzük akkor, kik maradtak hírmondónak! A PLUSS Alapítvány sátrában idén is komoly érdeklődés kísérte az anonim és ingyenes HIV/AIDS-szűrést, valamint a szájonkológiai vizsgálatokat. A szomszédos sátorban eközben a Májbetegekért Alapítvány tölttetett ki a hozzájuk betérőkkel a hepatitis C megbetegedéssel kapcsolatos kérdőívet, és végzett indokolt esetben vérvizsgálatot. Előbbi programot ebben az évben is az Abbott, illetve a GSK és a Pfizer közös, a HIV-kezelésére létrehozott vállalata, a ViiV Healthcare szponzorálta. A hepatitis C szűrésének támogatására pedig idén első ízben a Roche-t sikerült megnyerni.
„Az előző évekhez képest változás, hogy míg korábban csupán ellenanyagteszttel tudtunk dolgozni, az idén sikerült egy olyan kombinált HIV-tesztet beszereznünk, ami az antigént és az ellenagyagot is ki tudja mutatni. Ennek segítségével az eddigi hatról két hétre tudjuk lerövidíteni az úgynevezett ablakperiódust, azaz a teszt már a nagyon korai fertőzést is jelzi – magyarázta a helyszínen dr. Újhelyi Eszter, a Szent László Kórház HIV/AIDS Immunológia Laboratóriumának vezetője.
„A hepatitis-tesztet az idén nagyon limitált mennyiségben hoztuk ki a Szigetre, mivel ez csupán a kipróbálás szintjén áll a rendelkezésünkre. Ez az új és nagyon érzékeny módszer a hepatitis C fertőzésre jellemző ellenanyagokat segít kimutatni – avatott be a doktornő a részletekbe. – A szűkös anyagi lehetőségek miatt itt mindössze egy napon át volt lehetőségünk a szűrésre.”
A Sziget közönsége szerencsére nem tartozik az ilyen szempontból veszélyeztetett korosztályhoz. Bár a tetováltaknál, a piercinget viselőknél nem zárható ki a fertőzés lehetősége, inkább azok a 40–50 évesek jelentik a rizikócsoportot, akik az 1990-es éveket megelőzően vért vagy valamilyen vérkészítményt kaptak.
„A tavalyihoz hasonlóan idén is nagyon sokan jelentkeznek HIV-szűrésre. Előzetesen napi száz teszttel számoltunk, végül majdnem 110–120-at használtunk fel. Többet csak azért nem tudtunk, mert nem volt. Eddig nem kaptunk pozitív eredményt, és a hepatitis C esetében is hasonlóan örvendetes ’eredménytelenségről’ tudok beszámolni” – mondja dr. Újhelyi Eszter, aki azt is elárulta, a szűrés eredményére legfeljebb 10–15 percet kellett várni, ráadásul írásos igazolást is kiállítottak róla.
Nagy volt az érdeklődés a HIV/AIDS-totó iránt is. „Az első két nap a külföldi kitöltők száma felülmúlta a magyarokét, ugyanakkor, bármennyire is meglepő, mi, magyarok szexuális téren tájékozottabbak vagyunk az európai átlagnál – jegyzi meg némi büszkeséggel a hangjában a Szent László Kórház laborvezetője. – Az eredményeket együtt beszéltük meg, így a helyes válaszokat is megismerhették. Vagyis elsősorban nem azért töltötték ki a tesztet, hogy kapjanak érte egy óvszert.”
Közel a segítség
A Sziget Fesztivál látogatóinak gyógyszerellátását immár 18. éve az óbudai Igazság gyógyszertár biztosítja. A patika a helyi Egészségügyi Bázis részeként működik. Kiss Tamás gyógyszertárvezetőtől megtudtuk, az idei rendezvény öt napja alatt körülbelül 500–600 főt szolgáltak ki, akik között csupán néhány magyar volt. Nem dolgoztak nagy raktárkészlettel, hiszen az elmúlt évek alapján tudható, milyen problémákra kell ajánlaniuk a jól bevált szereket. A legkurrensebb termék idén is a füldugó és a fájdalomcsillapítók voltak, amelyek mellé az utolsó napokban zárkózott fel a torokfájást enyhítő szopogató tabletta. Ezek, valamint a hasmenést gátló és a köhögést szüntető szerek tették ki a kért gyógyszerek körülbelül 85 százalékát.
A nap 24 órájában nyitva tartó patikában vényköteles készítményekhez is hozzá lehetett jutni – természetesen társadalombiztosítási támogatás nélkül. Az ellátóhelyeken dolgozó orvosok által felírt recepteken szereplő gyógyszereket akár még aznap megkaphatta a beteg, hiszen Kiss Tamás naponta akár ötször-hatszor is átugrott a Duna túlpartján működő patikájába.
A gyógyszerész szerint nem ez az év üzlete, mindenesetre a kihelyezett patika nem ráfizetéses. „Minden egyes Sziget után azt mondom, hogy jövőre nem megyek, aztán mégis beadom a derekam” – teszi hozzá félig térfásan.
Nem átlagos közönség
Az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ 2007-es kutatásából tudható, a Sziget látogatóinak mindössze a 13,9 százaléka 17 éves vagy annál fiatalabb, 32 százalékuk pedig 25 éves vagy annál idősebb. Radikális változás, hogy míg egy évvel korábban még csupán egyharmad volt a külföldiek aránya, addig 2007-ben már a látogatók több mint ötven százaléka a határainkon túlról érkezett a rendezvényre. Minden második szigetlakóra jellemző, hogy dolgozik vagy munka mellett tanul. Emellett szinte mindegyikük rendelkezik mobiltelefonnal és internet-hozzáféréssel.
A fenti trendeket erősíti, illetve egészíti ki az a reprezentatív felmérés is, amit 2008-ban, a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából végzett el a Free Association Kft. Az ő eredményeikből kiderül, a Sziget magyar közönségén belül megközelítőleg azonos arányt képviselnek a férfiak és a nők; továbbá, a látogatók 60 százaléka a fővárosból, 13,4 százalékuk pedig Pest megyéből érkezett. Ebben a kutatásban még nagyobbnak bizonyult az idősebb korosztályok aránya: eszerint 2008-ban a fesztivál öt látogatója közül kettő 25 éves vagy annál idősebb volt.
A Sziget iskolai végzettség tekintetében messze felülreprezentálja az ország felnőtt lakosságát, hiszen minden második látogató egyetemet, illetve főiskolát végez vagy végzett, s az érettségivel nem rendelkezők aránya pedig mindössze 12,5 százalék. Az átlag feletti iskolázottságból is fakad, hogy a látogatók csaknem háromnegyede legalább középszinten beszél valamilyen idegen nyelvet.
Tóth Tamás