Hogyan növelhetjük a bevételünket?
A patikáknak a valós kereslethez kell igazítaniuk kínálatukat és áraikat. Csak gyógyszerekből nem biztosítható a gazdaságos működés. A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk.
Itt van a nyár, és a gyógyszerészek szeme előtt egyre sűrűbben tűnik fel a forgalomcsökkenés rémképe. Aki egy kicsit is objektíven látja a patikák helyzetét, annak a számára teljesen egyértelmű, hogy pusztán gyógyszerforgalmazásból nem lehet 2300 patikát megfelelő szinten eltartani (nem csak nyáron, télen sem). Azaz, nincs más kiút, mint az egyéb termékek forgalmának drasztikus emelése.
A jelenlegi jogszabályok szűk mozgásteret adnak a patikai termékpaletta szélesítésére, ám kitekintve a nagyvilágba, látható, hogy máshol a gyógyszertári profilba nagyon sok minden belefér. Hogy Magyarországon mikor lehet például a németországi patikák kínálatához hasonló választékot tartani az officinában, még (remélhetőleg a nem túl távoli) jövő kérdése. Viszont addig is nézzük meg, egy magyar patika – a jelenlegi lehetőségeket kihasználva – hogyan tudná jelentősen növelni a bevételeit!
Először is, le kell számolni azzal az illúzióval, hogy a gyógyszertárban mindenből kizárólag a legjobb minőséget (lehetőleg jó drágán) szabad tartani. Honfitársaink többsége – reálértékét tekintve folyamatosan zsugorodó jövedelméből – jelenleg csupán a legfontosabb szükségleti cikkeket tudja megvásárolni. A patika kínálatát is ehhez kell igazítani. Persze mindig lesz egy réteg, aki a luxusminőséget is meg tudja fizetni, ám jelentős forgalombővülést nem ezek a termékek fognak hozni.
A patikák számára egyetlen irányból várható jelentős pluszforgalom, ami nem más, mint az olcsó hétköznapi fogyasztási termékek szegmense. Mire gondolok? Szappanra, samponra, testápolóra, tusfürdőre, papír zsebkendőre, fogkefére, fogkrémre, tisztasági betétre stb. Gondoljuk végig, hogy egy átlagos család havonta hány forintot költ ilyen termékekre, és ennek az összegnek mekkora hányada jut a patikáknak és mennyi a nagy kereskedelmi láncoknak. Ha minden patikai vásárló csupán 100 forinttal költene többet a gyógyszertárban, már akkor jelentős forgalomnövekedés következne be.
Ehhez viszont arra van szükség, hogy ezt a pénzt legyen mire elkölteni. A patikák kínálatából egész egyszerűen hiányzik a fent említett termékkör. Már hallom is a kollégák lemondó sóhaját, hogy jó, jó, de nem lehet árban versenyezni a nagy kereskedelmi láncokkal… Pedig igenis lehet, csupán a beszerzési lehetőségeket kell bővíteni. Igaz, jó árat csupán készpénzes vásárlás esetén kap a patika, de megéri ez irányba elmozdulni. Bizonyíték erre a saját gyógyszertáram.
Hadd osszak meg önnel, kedves olvasóm, néhány üzleti titkot azzal kapcsolatban, hogy miként lehet olcsóbban adni sok olyan terméket, amelyet a drogériák is forgalmaznak, és hogyan lehet ezekből jelentős pluszforgalmat generálni. A gyógyszertáram Budapesten működik, lecsúszó lakótelepi környezetben, idősödő lakossággal. Fél éve kezdtem el nagyon olcsó, dömpingáras termékeket forgalmazni, és hihetetlen forgalmat tudok belőlük elérni. Szappanból, fogkrémből, fogkeféből és más, hasonló termékből is százas nagyságrendben fogy. Igaz, sok mindent 99 forintért adok, de így is jobb az árrésem, mint bármi máson. Ja, és nem vagyok egyedül: közvetlen mellettem található egy Rossmann, egy Spar, egy kínai vegyi üzlet és egy „százforintos” bolt is.
Mindezzel nem magamat kívántam „fényezni”, csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy igenis van lehetőség a patikai forgalom növelésére, és sok mindent lehet olcsóbban adni, mint a nagy láncok. Meggyőződésem, hogy a gyógyszertárak jövedelmezősége csupán a drogériai profil erősítésével növelhető, a patikáknak ezen a fronton kell győzniük a kereskedelmi láncokkal szemben. Kínálatban, választékban ugyan nem tudjuk utolérni a drogériákat, ám egy széles és nagyon olcsó szortimenttel van esély a tisztes bevételre. Eljött a sűrű fillér ideje!
Dr. Vásárhelyi Csaba, gyógyszerész