A hírlevelektől a chatbotokig

Lehetőségek a digitális marketingben

Sok más termékhez hasonlóan, a gyógyszerek marketingjében is kevésbé vezet eredményre, ha valaki kizárólag a hagyományos, offline technikákra támaszkodik. Egy patika előtt is rengeteg lehetőség áll, ha internetes eszközökkel növelné a forgalmát. Az alábbiakban nyolcat tekintünk át ezek közül, a legalapvetőbbek mellett egy-egy jövőbe mutatót is.

Függetlenül az internetes gyógyszer-kereskedelem jogszabályi környezetétől, a gyógyszertáraknak is időszerű kidolgozniuk egy digitális promóciós stratégiát, amelynek segítségével hatékony és a vásárlók elégedettségét növelő módokon növelhető a termékek és szolgáltatások népszerűsége. Az elmúlt években sokat változtak a marketingmódszerek: az adatokon alapuló, személyre szabott promóciók, a fogyasztói élmény és a többcsatornás értékesítés került előtérbe – egyre inkább a digitális alkalmazásokon (például Facebook, Instagram, YouTube) keresztül.

123rf.com

A trendek változásaira azonban nem könnyű gyorsan reagálni, nem is sikerül mindenkinek. A marketingstratégia tervezése során érdemes megfontolni az alábbi megoldásokat is, figyelembe véve a megváltozott fogyasztói igényeket és elvárásokat.

E-mail-marketing

A fogyasztókkal való rendszeres kapcsolattartás lehetővé teszi a gyógyszertárnak, hogy megbízható és biztonságos információs forrásként legyen jelen azok életében. A hírlevelekben tájékoztathatja a feliratkozókat az új termékekről, szolgáltatásokról, akciós ajánlatokról vagy akár, ha blogot működtet, az azon megjelenő cikkekről. Mindez abban segíthet, hogy a fogyasztók számára az adott patika legyen az első választás, amelyre a gyógyszertári termékek vásárlása előtt gondolnak.

Közösségi média

A közösségi oldalak általában nem teszik lehetővé a nem vényköteles gyógyszerek közvetlen értékesítését. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne képezhetnék a marketingstratégia részét, hiszen a posztokban elhelyezhetők olyan oldalra mutató linkek, ahol a fogyasztók közvetlenül megvásárolhatják a termékeket. Érdemes minőségi képeket használni, mivel a közösségi média nagyon erősen épít a felhasználók vizuális élményeire. Minél nagyobb a követők száma, annál több lehetőség van a fogyasztókkal való interakcióra, a jó értékelések és ajánlások pedig növelik a patika reputációját.

Influenszerek

Az influencerek (véleményvezérek) nagyszámú követőtáborral rendelkeznek, ezért jó ötlet lehet a patikát vagy egy adott szolgáltatását a közösségi média valamely ismert arcával összekötni. Ezzel arra is lehetőség nyílik, hogy a gyógyszertárak hiteles információkat osszanak meg. Vannak erre külföldi példák, ilyen volt az Amcal Pharmacy nevű ausztrál patikalánc kampánya, a szintén ausztrál Jack Perkins cukorbeteg autóversenyzővel.

Seo- és ppc-stratégia

A keresőoptimalizálás (search engine optimization, seo) a honlap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti a nem fizetett (organikus) keresési találatokban. Minél jobban van rangsorolva és minél többször jelenik meg egy honlap a találati oldalon, annál több látogatót – és potenciális vásárlót – szerez. Ha a patika azt akarja, hogy megismerjék a honlapját, webáruházát, keresőoptimalizálással kell megtámogatnia. Amennyiben sikerül a kereső kedvében járni, a gyógyszertár honlapja minden releváns kulcsszóra történő keresés esetén a lista elején jelenik meg. Amikor a Google algoritmusa észleli, hogy a vásárlók kapcsolatba lépnek a patika webáruházával, nagyobb láthatóságot biztosít az oldalnak.

Lényegében a keresőoptimalizálás fizetett módja a pay per click (ppc) hirdetés, melynek lényege, hogy kizárólag a kattintásokért fizet a hirdető. A ppc-kampány segítségével elérhető, hogy a hirdetések ott jelenjenek meg, ahol a téma, termék, szolgáltatás, ajánlat iránt érdeklődők böngésznek. Ők a megjelenő hirdetésre kattintva azonnal a hirdetett honlapra jutnak. E két stratégia együttes és összehangolt alkalmazása nagyszámú vásárlót irányíthat a patika online felületére, ami hosszú távon alighanem növeli az eladásokat.

Edukációs tartalmak

Amikor a vásárlóknak valamilyen egészségügyi panaszuk van, általában az interneten utánaolvasva állítják fel a saját diagnózist, persze nem feltétlenül helyesen. A tényeken alapuló tartalom (például egy blog) létrehozása segíthet a félretájékoztatás elleni küzdelemben. A gyógyszerek esetében, ahol annyi a hamis információ, nagyon sokféle témáról lehet írni. Érdemes a cikkeket összekapcsolni releváns termékekkel, hogy a fogyasztók minden problémájukra közvetlen megoldást kapjanak.

VR-szoftverek

A jövőnk egyre inkább virtuálissá válik – ez kiváló lehetőség a patikáknak is, hogy innovatív módon közelebb kerüljenek a fiatalabb vásárlókhoz. A virtuális valóság (virtual reality, VR) technológia ugyan még a fejlesztés korai szakaszában van, mégis széleskörűen alkalmazható az egészségügy számos területén. Gyógyszerek esetében is használható a hatékonyság bemutatására vagy általános edukációra – jó példa erre a GSK „migrénszimulátora” – vagy kapcsolódó termékek és szolgáltatások ajánlására a termékinformációkon keresztül.

Chatbotok

A pozitív ügyfélélmény elérésében a mesterséges intelligencia is a segítségünkre lehet. A chatbot egy olyan szoftveralkalmazás, amely képes az emberihez rendkívül hasonló interaktív kommunikációra. Egyre többször alkalmazzák az általános vagy egy adott témakörre specializált chatbotokat az online platformokon és a webáruházakban, egy ügyfélszolgálati munkatárssal létesített közvetlen kapcsolat helyett. Azok a cégek, amelyek nem tudnak valós időben, gyorsan válaszolni a fogyasztók kérdéseire, kevésbé vonzók, hiszen már senki sem akar napokat várni a kérdése, panasza megválaszolására vagy hosszú percekig zenét hallgatni a telefonos ügyintézés megkezdéséig. A chatbot hasznos lehet egy gyógyszertárnak is, mert egyszerűsíti a vásárlókkal való kommunikációt, amellett nagymértékben javítja a fogyasztói élményt.

Az online reputáció növelése

Amikor a patika elkezd informatív, hiteles és megbízható tartalmakat készíteni, a fogyasztók számára hasznos információs forrássá válik. A keresőmotorokban elfoglalt előkelő helyeket azonban befolyásolhatják a rossz és a jó vélemények, ezért a szükséges kiigazítások elvégzéséhez meg kell határozni, hogy a vásárlók mely kulcsszavakhoz kapcsolódva beszélnek negatívan a szolgáltatásokról.

Nemcsak a Google veszi figyelembe a pozitív véleményeket, a vásárlók is elolvassák, mit írnak mások az adott gyógyszertárról. A vélemények szabályozására ugyan nincs lehetőség, arra azonban van mód, hogy a pozitív és negatív értékelésekkel foglalkozzunk. A menedzsmentnek érdemes megvizsgálnia, hogy a vásárlók mit írnak, hol tapasztalnak hibát. Különösen a negatív értékelésekre érdemes minden esetben mielőbb válaszolni, mert ez akár megváltoztathatja a fogyasztó véleményét.

Dr. Szabó Rita
egészségügyimarketing- és pr-szakértő

Megjelent a Pirulatrend 2022. októberi számában.