HR-témákkal foglalkozó rovatunkban a Greensearch tanácsadó cég ügyvezető-tulajdonosának írásait közöljük. A cikkek olyan felvetéseket járnak körül, amelyek tisztázása segít abban, hogy egy vállalkozás sikeresen működjön. A téma ezúttal az, hogy hol és hogyan tanácsos alkalmazottakat keresni.
Legutóbbi cikkünkben röviden írtunk már arról, hogy milyenek egy induló vállalkozás ideális munkatársai: olyanok, akik mernek kockáztatni, rugalmasak, sokoldalúak, önállóak, ambiciózusak és nagyon nagyon erősen vállalkozói szemléletűek. Mindez lényegében ágazattól függetlenül érvényes.

123rf.com
De hogyan találjuk meg ezeket az embereket? És hol keressük őket? Több út is lehetséges. Először is, érdemes elhinteni ismerősi, üzleti, baráti körben, hogy kiket keresünk. Ha érkezik ajánlás, az illetőnek meglesz az az előnye, hogy valaki már ismeri, jó esetben dolgozott vele, közvetlen referenciát tud adni róla. Azt viszont fontos megvizsgálni, hogy ténylegesen honnan az ismeretség. Együtt nyaraltak, együtt dolgoztak, esetleg egy barát gyereke, aki épp állást keres? Bármi a válasz, ahhoz, hogy objektíven tudjuk megítélni, neki is ugyanazon a kiválasztási folyamaton ajánlatos átmennie, mint másoknak. Nem szabad csak arra hagyatkozni, hogy valaki szerint nagyon rendes, mert ha ez igaz is, önmagában nem teszi alkalmassá a munkára, amit szánunk neki.
Keresd magad!
Több jól működő online álláshirdetési platform van, célszerű is itt hirdetni, de elég egyszerre csak az egyiken. Kis ország vagyunk, a jelöltek, ha állást keresnek, jellemzően több helyre regisztrálnak, előbb-utóbb úgyis rájuk akadunk. Ezeknek az álláshirdető oldalaknak saját adatbankjuk is van, ahova előfizetéssel beléphetünk, és magunk is kereshetünk a jelöltek között. Számítani kell rá, hogy sok az olyan regisztrált, aki már elhelyezkedett, ezért érdemes beállítani, hogy az elmúlt 2-3 hónapban aktívan keresőkre szűrjön a rendszer. Ha nincs elég találat, még mindig tágíthatjuk az időszakot.
Nem minden pozíció esetében, de gyakran hasznos (ráadásul nem mindig kerül pénzbe) a közösségi média. Szinte az összes szakmának vannak zártkörű Facebook-csoportjai. Érdemes felvételt kérni a keresett pozícióhoz kapcsolódókba, majd megkérdezni, hogy elhelyezhetünk-e álláshirdetést. Az esetek nagy többségében ennek nincs akadálya. Hasonlóképp, ajánlatos regisztrálni a cégünket a LinkedInen, majd posztolni az álláshirdetést. Ha fizetünk, akkor értelemszerűen sok emberhez fog eljutni, enélkül beletelik némi időbe, míg gyűjtünk annyi követőt, hogy legyen értelme ingyenesen posztolgatni. Megjegyzendő, érdemes olyan embert megbízni a fentiekkel, aki tényleg ért hozzá és ideje is van a közösségimédia-felületekkel foglalkozni. Ha van a büdzsénkben a célra egy szép összeg, ma már működnek erre szakosodott ügynökségek.
Jól válasszuk meg a profikat
Pénzbe kerülnek természetesen a munkaerőt kereső tanácsadó cégek is – ez a harmadik módszer. Leveszik a kiválasztás terhét a vállunkról, ideálisan nekünk már csak a legjobb jelöltekkel kell találkoznunk, és még garanciát is kapunk, ami azt jelenti, ha a jelölt mégsem vált be, költségmentesen új embert keresnek nekünk. Itt is külön kell választanunk, kihez, mivel fordulhatunk. Az évek alatt sokféle személyzeti tanácsadó cég alakult más-más területre fókuszálva. A specializáció lehet szakmai vagy módszertani.
A szakmai specializáció, ha csak informatikusokat keresnek vagy egyféle iparágnak dolgoznak. Ezeknek a cégeknek az előnye, hogy náluk koncentráltan fordulnak elő az adott mesterség szakemberei. A hátrányuk viszont, hogy egy idő után belterjesek lesznek, ugyanazokat az embereket hozzák-viszik egyik ügyféltől a másikig. Ugyanis hiába próbálnak minél több szakembert felvenni az adatbázisukba, még így is rengetegen maradnak ki, akiket nem érnek el. Kiváltképp igaz ez a vezetőkre. Őket általában nem is ilyen cégekkel kerestetik a megbízók, mert náluk nem a mély szakmai tudás a fontos, hanem a vezetői tapasztalatok, ezt kell tudni jól szűrni, ami viszont jóval több munka.
Kölcsönzés, közvetítés, tanácsadás
Módszertan szerint megkülönböztetünk kölcsönző, közvetítő és vezetői tanácsadó cégeket. A kölcsönző cégek, ahogy a nevük is mutatja, ideiglenesen adnak munkaerőt az ügyfeleiknek, aminek több oka lehet. Legtöbbször csak egy konkrét időszakra kell a szakember (ilyen helyzet lehet a szülési szabadság miatti helyettesítés vagy gyártó cégeknél egy-egy plusz műszak átmeneti beindítása), de van olyan eset is, amikor egy multinál létszámstopot rendelnek el az egész cégcsoportra, és bármekkora szükség lenne a napi működéshez több munkaerőre, a leányvállalat nem vehet fel senkit. Ilyenkor előfordul, hogy kölcsönzéssel oldják meg a problémát, de a kölcsönzött munkaerőből gyakran alkalmazott lesz, ha a létszámstopot feloldották.
A közvetítő cégek adatbázis és hirdetés segítségével keresnek szakembereket, nagyszámú jelölttel dolgoznak, a kiválasztási módszerük pedig kevésbé szofisztikált. Ez a keresési módszer a középvezetői szintig javasolt. A közvetítő általában nem találkozik személyesen a jelöltekkel, ha igen, akkor is csak egy rövid beszélgetés erejéig. A telefonos előszűrés a jellemző, az alapján küldik tovább előbb a jelöltek anyagait, majd magukat a megbízó által kiválasztottakat.
Többkörös kiválasztás
A vezetői tanácsadó cégek a közép- és felsővezetői, szakértői pozíciókra alkalmasak felkutatásához értenek. Egy igazi vezetői tanácsadó cég egész folyamatát a szofisztikált módszerek jellemzik, a keresés és a kiválasztás során is. A keresést egy személyes találkozó előzi meg a megbízóval, ahol részletesen átbeszélik a pozíció jellemzőit, a cég működését, kultúráját, jövőbeli terveit. Ezek alapján közösen kidolgoznak egy keresési stratégiát, ami lehet csak direkt keresés vagy hirdetéssel, adatbanki kereséssel kiegészített kombináció. Az érdeklődő jelöltekkel először előszűrik egy 20-30 perces telefonbeszélgetés során, majd a megfelelőnek találtakkal másfél-két órás személyes beszélgetés következik. A jelöltekről szakmai anyagot állít össze a tanácsadó cég, tesztet írat, referenciát kér, ha a megbízó ezeket pluszban kéri.
A különböző cégek különböző módszerei mind jók valamire, de nem minden pozícióra és minden helyzetre. Ezért fontos átbeszélni és őszintén elmesélni mit/kit keresünk. Egy lelkiismeretes tanácsadó képes nemet is mondani a felkérésre, és javaslatot tenni, ő hogyan keresne az adott helyzetben, merre indulna, kihez fordulna.
Deák Andrea
ügyvezető, Greensearch
Megjelent a Marketingpirula 2021. júniusi számában.