Melyek a legtöbb pénzért reklámozott terméktípusok a vitaminkészítmények piacán? Kik költenek a legtöbbet ebben a szegmensben? Kiderül a Kantar Hungary adatai segítségével.
A vény nélkül kapható szerek kategóriája évek óta az egyik legnagyobb hirdetési piacnak számít Magyarországon a Kantar listaáron számított médiaköltései alapján. Ezen belül, ahogy az 1. ábrán is látható, a vitaminok és roboráló szerek szegmens 15-18 százalék közötti részesedéssel stabilan a második-harmadik legnagyobb, a megingathatatlanul első megfázás, nátha elleni kategória mögött.

Forrás: Kantar Hungary
A vitaminok piacán erős a szezonális hatás (6. ábra). Amint a 2. ábra mutatja: a médiaköltések jelentős része a hidegebb hónapokban realizálódik. Ugyanakkor, ha alacsonyabb médiaköltések mellett is, de a magasabb átlaghőmérsékletű hónapokban is aktívak a hirdetők, ami a szintén ide tartozó roboráló szereknek és ásványi anyagoknak (pl. kálcium, magnézium) tudható be.

Forrás: Kantar Hungary

Forrás: Kantar Hungary
A leginkább elterjedt terméktípusokat mutatja be a 3. ábra. Érdemes megjegyezni, hogy léteznek monokomponensűek, melyek csak egy összetevőt tartalmaznak (például C-vitamin, vas), vannak kevert termékek, ahol egy domináns fő összetevő mellé egyéb is társul (C- és D-vitamin együtt) és a multivitaminok. Utóbbira nincs egyértelmű definíció, azt tekintettük multivitaminnak, aminek legalább 4 összetevője van, és abból legalább kettő elemi vitamin (B, C, D stb.). A magnéziumtartalmú készítmények és a multivitaminok számítanak a legtöbbet hirdetett vitamin- és roborálószer-típusnak.

Forrás: Kantar Hungary
Érdekes a B-vitaminok esete, melyek önálló termékként (B-6, B-12 vagy B-komplex) ritkábban jelennek meg a reklámokban. Ugyanakkor „kísérővitaminként” előfordulnak a hirdetett termékek jelentős hányadában, évtől függően 7-26 százalékban (4. ábra). Olyannyira igaz ez, hogy a vizsgált közel öt év adatai alapján a szegmensben a legtöbbet költő márka mindig a Sanofi-Aventis Magne B6 terméke volt, 17-21 százalékos részesedéssel.

Forrás: Kantar Hungary
A legnagyobb hirdető azonban a Béres: a vizsgált piac médiaköltéseinek negyede-harmada népszerűsíti a márkáit, a Top10-ben is rendre 2-4 márkával képviselteti magát a cég (5. ábra). A Béres dominanciája egyértelmű, hasonlóan sokat költő hirdető nincs még egy a piacon. A második helyezett a már említett Magne B6 mellett a multivitaminnak számító Pharmatont is forgalmazó Sanofi-Aventis 17-21 százalékos részesedéssel. A vizsgált időszakban az említett két éllovas mellett még 97 hirdető volt aktív a vitaminok, roboráló szerek szegmensében, ám egyikük részesedése sem haladta meg a 9 százalékot.

Forrás: Kantar Hungary
Módszertani összefoglaló
Az idén 30 éves jubileumát ünneplő Kantar Hungary 1991 óta rögzíti reklám- és szponzori megjelenéseit. Reklámfigyelő és -költésmérő szolgáltatásunk részeként 10 hagyományos és digitális médiaplatform hirdetéseit figyeljük. A hirdetések adataiból az is kiderül, hogy a márkák milyen üzenetekkel célozzák meg a fogyasztókat. A médiaköltéseket a megjelenések darabszáma szerint, és ezer forintban, listaáron tartjuk nyilván. Utóbbi adatok elemzésével a magyarországi médiapiac egészéről, de egyes kategóriáiról is képet kaphatunk hirdető, márka, médiatípus és a megjelenés időpontja szerinti részletezettségben. Az adatok előfizetőink számára legkönnyebben az AdScope és Adex szoftverekkel elemezhetők, de a megrendelők részére ad hoc adatlekéréseket és elemzéseket is nyújtunk. Az elemzések a teljes piacra, egy-egy iparágra, de akár egy adott hirdetőre vagy márkára is kérhetők. Nemzetközi hálózatunk révén pedig külföldi piacok adatai is elérhetők rajtunk keresztül. |
Megjelent a Marketingpirula májusi számában.