A védjegy ereje

Hol az előny, ha

Hogyan használhatjuk fel a patikai munka során a Biztonságos Étrend-kiegészítő Programot és annak védjegyét? A tavaly óta futó programban már másfélezer gyógyszertár vállalta, hogy náluk csak ellenőrzött forrásból származó étrend-kiegészítővel találkozhatnak a vásárlók.

Magyarországon a gyógyszerellátás nemzetközi mércével mérve is biztonságos. A gondos felügyelet, valamint a gyártók és a nagykereskedők által kiépített zárt rendszerek szinte 100 százalékos biztonsággal garantálják, hogy hamisított vagy nem megfelelő minőségű gyógyszer nem kerülhet a betegekhez. Kivételt csak a homályos zónában mozgó egyes webshopok jelentenek. Ezzel szemben az étrend-kiegészítők sok ezer elemű piaca szabályozatlan. A forgalomba kerülést megelőzően már nincs kötelező engedélyeztetés. Egyszerű bejelentést követően – ha az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet a termék adatlapja alapján nem azonosított közegészségügyi kockázatokat – szinte bárhol szabadon forgalmazhatók. Egyes EU-s tagállamokban pedig még a notifikáció sem kötelező, így az onnan beszerzett termékek esetében még a kockázatok előzetes felmérése sem garantált.

A Biztonságos Étrend-kiegészítő Programot 2016-ban azért hozta létre öt szervezet ‒ a Magyar Gyógyszerészi Kamara, a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület és a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete ‒, hogy az önkéntes részvétel alapján megteremtse az előzetes kockázatelemzés feltételeit. Továbbá lehetővé kívánták tenni, hogy a résztvevő gyártók és kereskedők ‒ mivel azok visszakereshetőek ‒ felelősségvállalása  is kikényszeríthető legyen. Az is a program céljai közé tartozik, hogy a számtalan ellenőrizetlen csatorna helyett a gyógyszertárak felé terelje az étrend-kiegészítők forgalmát. Oda, ahol a vásárlók szakszerű tájékoztatást is kaphatnak.

Aki kimarad, lemarad?

A program indulása óta a rendszerhez csatlakozott az összes gyógyszer-nagykereskedő, a legtöbb gyógyszergyártó és -forgalmazó, számtalan étrendkiegészítő-gyártó, valamint több mint 1500 patika. Vagyis elmondható, hogy a legális és transzparens forgalom iránt elkötelezett szektorok szinte egyöntetűen felsorakoztak a kezdeményezés mögé. Így az egyfajta belépőjeggyé vált: már szinte nem is az az előny ha valaki szerepel a listán, hanem akkor éri hátrány, ha lemarad róla.

Beszéljenek róla!

Emellett a tanúsítvány és a hozzá kapcsolt védjegy a kommunikációban is jól használható. Önmagában a védjegy kifüggesztése természetesen nem sokat jelent, hiszen azt a vásárlók elenyésző hányada keresi árgus szemmel. Ráadásul szinte minden termékkategóriában védjegydömpinggel találkoznak a fogyasztók, külön „plecsni” jelöli a (különböző mértékben) magyar termékeket, a díjnyertes árukat, a vegán élelmiszereket, bizonyos termőterületről származó árukat és így tovább.

Ha viszont valaki a patikánkban étrend-kiegészítő után érdeklődik, vagy azt vásárol, akkor érdemes felhívni a figyelmét a védjegyre, és röviden elmondani neki, miről is szól, ha még nem ismerné. Ha van egy kis időnk, akár arról is kikérdezhetjük, milyen más forrásokból szokott hasonló termékeket beszerezni, és rávilágíthatunk ezek kockázataira. Így a hozzáértés és a biztonság légkörét teremtjük meg. Beavatjuk egy „titokba”, és legközelebb is jó eséllyel védjegyes gyógyszertárba tér majd be, esetleg a friss tudást továbbadja az ismerőseinek is.

Fotó: 123rf.com

Hullám után völgy

A múlt év elején, a program indulásakor a tanúsítvány nagyon erős médiatámogatást kapott, hiszen hírértékű volt, és fontos ügyet képviselt. Azóta sajnos nagyobb a csend körülötte, pedig – mint az például a mára már hivatalos, állami védjeggyé vált Magyar Termék esetében is látható volt – több éves, évtizedes kitartó kommunikáció szükséges ahhoz, hogy egy új tanúsítványt a piac széles körben megismerje és keresni kezdjen. Csak bátorítani lehet a program gazdáit, hogy folytassák a kezdetben képviselt aktív kommunikációt: akár tartalommarketing-eszközökkel, esettanulmányokon, elrettentő vagy épp pozitív példák bemutatásán keresztül, népszerűsítsék a védjegyet. De emellett patikáról patikára is megvívható a fogyasztók jól informáltságáért folyó küzdelem. Aki pedig még nem csatlakozott a programhoz, annak érdemes megfontolnia, hogy továbbra is kimarad-e.

Csillag Zoltán