Hol tart a gyógyszeripar a CSR-ben?

Vállalati felelősségvállalás 2. rész

A vállalati felelősség és a fenntartható fejlődés – különösen az elmúlt 10 évben komoly publicitást kapott – nem csak a szakirodalomban, hanem a szélesebb nyilvánosságot elérő médiumokban is. Különösen az üzleti szektor számára dolgoztak ki általános ajánlásokat, fenntartható üzleti modelleket és mérési módszereket.

A szélesebb közönséget szinte azonnal utolérô digitális kultúrának is köszönhetôen egyre kikerülhetetlenebbé válik a CSR (vállalati felelôsségvállalás) valamennyi iparág számára, ez a nyilvánosságnak az átláthatóságot is jelképezi. Ezt a tendenciát a gyógyszeripar szereplôi sem hagyhatják figyelmen kívül.
Az egyes iparágak érintettsége azonban más-más mértékû, és szektoronként eltérések mutatkoznak a megoldások kidolgozásában is. Miben más a gyógyszeripar CSR-je, mint más iparágé? Milyen nemzetközi és hazai kihívásokkal és trendekkel szükséges szembenéznie a hazai gyógyszerpiac szereplôinek? Ez a cikk csak ízelítôt kíván adni ennek kapcsán.

A gyógyszer nem egyszerű árucikk
A gyógyszer több mint egy egyszerû árucikk, hisz életeket ment. Az alkotmány és az ENSZ nyilatkozata szerint az egészség egyetemes emberi jog, jog az élethez. Mindenkinek joga van a megfelelô életszínvonalat biztosítani mind saját magának, mind családtagjának. Beleértve az élelmiszert, a ruházatot, a lakhatást és az egészségügyi ellátást.

Ahogy a Gates Alapítvány fogalmaz: minden élet egyenlô. Az egészség a jólét egyik fokmérôje is, hiszen a szegénység és az egészség mértéke kart karöltve jár. Gondoljunk arra, hogy a legfertôzôbb betegségek a legszegényebb országokat, a legszegényebb közösségeket, a legszegényebb családokat érintik. S a legszegényebbek, a leginkább veszélyeztetebbek között találhatóak a nôk, a lányok, az anyák és a gyermekek.

Ezeknek a csoportoknak szintén joga van – hasonlóan az oktatáshoz – a minôségi egészégügyi ellátáshoz. E folyamatban pedig erkölcsi követelmény az egyetemes gyógyszerekhez való hozzáférés biztosítása (pl. HIV/AIDS, malária), illetve a betegségek megelôzése, a prevenció  is, mely az egyén saját felelôsségét is feltételezi. Az egészségtudatosság (pl. higiénia) generációról generációra tanítható, tanulható. Egyebek között csökkentheti a gyermekhalandóságot, javíthatja az anyák egészségi állapotát.

Az egyik legnagyobb gazdasági és szellemi potenciállal rendelkezô üzleti szektor a gyógyszeripar (gyógyszergyártók, gyógyszer kereskedôk, orvosok, gyógyszerészek stb.) képes támogatni a kormány és biztosítási programokat, akár szimbiózisban egymással. Ez az alapja a gyógyszeripar felelôsségvállalásának.

A Janus-arcú gyógyszeripar
Sok esetben megosztó, ellentmondásos a médiában és a köztudatban a nagy gazdasági potenciállal rendelkezô gyógyszeripar megítélése, pedig szellemi potenciálját, innovatív képességét (kutatás-fejlesztés) tekintve a legnagyobb versenyképességû piacok közé tartozik. Sok esetben hasonló a megítélése az energia- és a dohányiparéhoz, a vállalati felelôsség tekintetében is!
Némely esetben az ipar ellentmondásos megítélését az is erôsítheti, hogy a társadalmi felelôsség más tartalommal bír az Egyesült Államokban, Európában, Afrikában, Dél-Amerikában. Egyszerûen az eltérô szabályozásnak köszönhetôen, hisz a jogi kötelezettség mást ír elô. Ráadásul az eltérô CSR kulturális tömbök (Észak-Amerika, Európa, Japán és Észak-Korea, India és Kína), eltérô adottságokkal (így jogi keretekkel, szokásjoggal, kultúrával) is rendelkeznek. Így ugyanazt a sémát használni a megítélésben életveszélyes, mert nem megoldásokat, hanem problémákat generál.

Ez a gyógyszeriparra is igaz!
Vitatott iparágként nem könnyû megfelelô választ adni a körülöttünk lévô társadalom és környezet kihívásaira, úgy, hogy hatalmas innovatív képességének köszönhetôen a legmodernebb ismeretek és eszközök birtokában van.

Néhány CSR kihívás globális szinten
Mint ahogy már szó volt arról: morális követelményként tartják számon a rászorultak gyógyszerhez való jutását. Enyhítve a globális egészségügyi problémákat (pl. HIV). A Gates Alapítvány által készített Gyógyszer Elérési Index 20 nagy gyógyszeripari cég kezdeményezéseit rangsorolta (Forrás: http://accesstomedicineindex.org/).
Ez a 20 gyógyszeripari cég: GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Novartis AG, Merck KGaA, Merck Co & Inc, Sanofi, AstraZeneca, Gilead Sciences Inc, AbbVie Inc, Novo Nordisk A/G, Eisai Co Ltd, Bayer AG,  Brystol-Myers Squibb Co, Pfizer Inc, Takeda Pharmaceutical Co Ltd, Boehringer Ingelheim GmbH, Eli Lilly and Co, Daichi Sankyo Co Ltd, Roche Holding AG, Astellas Pharma Inc.

A cégek forráshiány pótlására is szolgáló CSR kezdeményezései általában sok komponensûek. Többnyire az a cél, hogy hatékony oltóanyagokat, gyógyszereket, valamint a diagnosztika és az innovatív megközelítések egészségügyi szolgáltatásait szállítsák el azoknak, akiknek leginkább szükségük van erre. Olyan új vakcinákhoz jussanak, melyek a fertôzô betegségek megelôzésében nyújtanak segítséget. A legtöbb gyógyszergyár nemzetközi civil szervezetekkel együttmûködve gyógyszert terjeszt és orvosi, egészségügyi infrastruktúrát épít ki.

E gyógyszergyártó cégek hazai CSR programjai pedig a kormányzat vagy a magánbiztosítók hiányosságait egészítik ki. Az utóbbi 12 éves idôszakban a gyógyszeripar 94 800 000 000 $-ral járult hozzá az egészég javításához. A lakosság mégis keveset tud errôl a tevékenységrôl.
Csak két példa! A GlaxoSmithKline (GSK) nemzetközi CSR programja például a differenciált árképzéssel hozzáférést biztosít a fejlôdô országokban a maláriaellenes gyógyszerekhez. Az Astellas célja pedig, hogy három területen érjen el eredményt: a gyermekhalandóság csökkentése (szülészeti központok és kórházak létesítése), az anyák egészségének a javítása, a HIV/AIDS/malária kezelése.

A hatalmas szellemi potenciálú gyógyszeripar a tudomány, az oktatás, a kutatás-fejlesztés egyik legnagyobb partnere. Ezért is érdekes az OECD fenntartható kémia definiálása, mely szerint: „A fenntartható kémia arra törekszik, hogy javítsa a természeti erôforrások felhasználásának hatékonyságát, miközben megfeleljen és kielégítse az emberi szükségleteket vegyipari termékekkel és szolgáltatásokkal. A fenntartható kémia egy olyan folyamat, mely valamennyi ágazatban ösztönzi az innovációt (az új vegyi anyagok és termelési folyamatok felfedezését). Kulcstémák: a termékfelelôsség, az emberi egészség és a környezet védelme.”

A vegyipart a kutatás-fejlesztés, az innováció élteti, ennek a következménye az, hogy a fenntartható fejlôdés kihívásai számára konkrét megoldásokat tud „szállítani” a zöld kémia révén, mely a környezetre és az emberre kevésbé ártalmas folyamatokat és termékeket, technológiákat tud kifejleszteni. A vegyipar pedig a gyógyszeripar, a biotechnológia „háttérágazata”. Ezek az alapelvek pedig érintik a gyógyszergyártó és -kereskedô cégeket is.

Milyen a magyar gyógyszeripar CSR-je?
Az emberek életminôség javításának a legfôbb terepe a helyi szint, a helyi közösség. S minden országban, minden iparágnak a CSR-je más-más társadalmi, környezeti problémákat priorizál. Ha pedig az emberek tudják, hogy az illetô cég milyen tevékenységet folytat, ismerik, hogy milyen vállalati felelôsség programokat mûködtet, az pozitív társadalmi megítélést kap. Ez érezteti hatását az üzlet menetében is: márkaérték, munkavállalói vonz- és megtartóerô az alkalmazottak és a tehetség terén.

A hazánkban mûködô gyógyszergyártó és -kereskedô cégek CSR szempontjából jellemzôen az utóbbi években kerültek a köztudatba. A gyógyszeripar felelôsségvállalása leginkább a magyar népegészségügyi és betegellátó szervezetek állapotára választ adó egy-egy akcióval, egy-egy programmal (megelôzô szûrôvizsgálatok, egészségtudatos szemléletformálás, kórházi és orvosi infrastruktúra fejlesztése) kerül a köztudatba. Béres, Richter, Sanofi stb. Ez jó alapot ad a következô CSR fejlettségi szintre való lépéshez.
Arra viszont érdemes felhívni a figyelmet, hogy a vállalati felelôsségvállalás nem azonos az adományozással, vagy van, aki közösségi befektetésnek nevezi. Vagy nem azonos a jó ügyek támogatásával. Ennél több a CSR. A vállalati felelôsségvállalás komplex menedzsment rendszer, mely a vállalat egészének a mûködését áthatja. A cég DNS-e.
Takács Júlia