Humor a járvány idején

Koronavírus-kommunikáció

A COVID-19 generációfókuszú aspektusait vizsgálta a #kommlab csapata. Az online kutatás egyik fő alappillérét az idősek és a velük kapcsolatos mémek vizsgálata adta.

Figyelték azokat a videó- és képalapú tartalmakat, amelyek a koronavírus és a Baby Boom generáció, vagyis a legveszélyeztetettebb 65 év feletti korosztály kapcsolatát fűzte össze. A jellemzően Facebookon, Instagramon és TikTokon folytatott kutatás végeredményként rámutatott arra, hogy a fiatalabb generációk gyakorlatilag felelőtlennek ítélik meg a Baby Boom generációt, hiszen gyakran arra hivatkozva, hogy ők már mennyi mindent megéltek, néha figyelmen kívül hagyják a szabályokat és rendelkezéseket.

Idősekkel kapcsolatos mémek

A mémek legalapvetőbb tulajdonságai közé tartozik, hogy azonnal és jellemzően iróniával reflektálnak az aktuális eseményekre. Napjaink meghatározó eseménye kétségtelenül a COVID-19 járvány, amely az emberek mindennapjain túl a mémek „világát” is uralja. De milyen tükröt tartanak elénk, hogyan mutatják a nemzedékek együttműködését a mémek?

Képalapú mémek

Az első főcsoporton belül öt kategóriát alkottunk, amelyek a következők: animációk újragondolása, generációs különbségek, maradj otthon, sötét humor, vásárlás. Mindegyik kategórián túl több alkategória is kialakult, egyebek között olyanok, mint: filmes utalások, Győrfi Pál vagy a nyugger. Érdekes volt megfigyelni, hogy valamilyen animációs meséből származó jelenetet kiragadva is született néhány mém, amelyek közül a vizsgált időszak alatt tizenkettőt sikerült összegyűjteni. Előkerült a Spongyabob, a Simpson család, még a Tom és Jerry is.

A jelen szituációból fakadóan, életünkben az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kap a vásárlás és a televízióból felénk érkező, a vírus terjedésének lelassítását szorgalmazó fontos mondat, a „Maradj otthon”. Párhuzamba vonva a vásárlás tevékenységének és az említett üzenetnek a népszerűségét, tulajdonképpen ugyanez a mémek esetében is felfedezhető. A vásárlás és a maradj otthon két nagy kategóriája volt a képalapú mémek legsikeresebb csoportja, hiszen az összegyűjtött képek több mint a fele ezen csoportokban koncentrálódott. Mindkettő esetében előkerültek a filmes utalás és a nyugger alcsoportok, amelyek a képalapú mémek tekintetében a legnépszerűbb alkategóriák voltak. A vásárlás kontextusában gyakori humorforrás volt a 9-12 óráig tartó idősáv, amely a 65 év felettieknek biztosít vásárlási lehetőséget a járvány idején.

Videóalapú mémek

A második fő kategóriában három csoportot alkottunk: időseket parodizáló videók, maradj otthon, sötét humor. Ahogyan a képalapú mémek esetében úgy itt is születtek további alkategóriák, amelyek szintén hasonlóan alakultak, mint a képeknél: filmes utalás és vásárlás. Az időseket parodizáló videók csoportjában a fiatalok egyértelműen lázadó szelleműnek állítják be az időseket, akiket legtöbbször valamilyen jelzésértékű ruhadarabban játszottak el, például egy fejkendő segítségével. Érdekes megfigyelni, hogy a parodizálás középpontjában legtöbbször a szabályokat figyelmen kívül hagyó, és az utcára igyekvő idős honfitársaink kerültek.

A maradj otthon kategória a videóalapú mémek esetében is előkerült. Természetesen ebben a csoportban is megjelentek olyan tartalmak, amelyek során a fiatalok parodizálás útján mutatják be az időseket, de ezek esetében nagyobb hangsúlyt kap a „Maradj otthon” szlogen. Ide soroltuk Győrfi Pál és fia, Győrfi Dániel által készített videós mémet is, amellyel azóta több médium is foglalkozott.

A sötét humor nagyobb kategóriaként csakugyan előkerült, és a képekhez hasonlóan, kevesebb tartalom jelenik meg ebben a csoportban, azonban itt a halálra való utaláson túl az agresszió is megjelent mint jellemző.  A kép- és a videóalapú mémek üzenetei iróniával fűszerezve, abszolút kritikus módon viszonyultak az idős társainkhoz. Több esetben érzékelhető, hogy az idősek felelőtlenségére hegyezték ki a készítők a mémek üzenetét, azonban „OK Boomer” jelenség egy esetben volt felfedezhető.

Az idősek lázadását bemutató tartalmak esetében megfogalmazódott bennünk egy gondolat, ami az „OK Boomer” szellemiség fordítottját jelenti. Mit is értünk ezalatt pontosan? Azt feltételezzük, hogy ebben a helyzetben valóban felszínre kerül az idősek részéről olyan viselkedés, amikor legyintenek a fiatal generációra, akik valóban segíteni akarnak. A nagymamák, nagypapák sokszor arra hivatkozhatnak, hogy ők mennyi mindent megéltek, miért pont ez a láthatatlan ellenség fenyegetné őket. Lehetséges, hogy ez is közrejátszik abban, amire a számos ironikus, gúnyos vagy kritizáló mém reflektál. Hagyják őket a fiatalok, ne oktassák ki őket. Olyan, mintha ez a fordítottság az „OK NonBoomers” jelenség lenne a részükről.

Káldy Márton
Budapesti Corvinus Egyetem
kommunikáció- és médiatudományi
mesterszakos hallgatója