Megugrott az OTC-szerek részaránya

Piaci körkép 2020 után

A 2020-as év eseményei minden iparágra hatással voltak – ez alól a gyógyszerpiac sem volt kivétel. Vajon mi következett ezután, és hogyan alakultak a gyógyszertárak eladásai? Visszarendeződtek-e a korábbi folyamatok a tavalyi év folyamán? Az IQVIA segítségével áttekintjük a főbb gyógyszerpiac 2021-es trendjeit.

A teljes gyógyszerpiacot nézve a Covid-19-járvány nyomán megugrott a patikai forgalom: 2020 mintegy 9 százalékos növekedése (bruttó forintforgalom alapján nézve) jelentősen túlszárnyalta a korábbi évekét. Bár a forgalom 2021-re tovább bővült, a növekedési ütem nem csupán az előző év, de a korábbi évek átlagos növekedési szintje alá esett.

Forrás: IQVIA Magyarország

Folytatódott a vény nélküli termékek térnyerése

A legnagyobb ugrást a vény nélküli piac produkálta 2020-ban. A járvány első és második hulláma idején a vásárlók 47 milliárd forinttal többet költöttek vény nélküli készítményekre mint 2019-ben – ez 16 százalékos növekedést jelentett.

Vajon tartható volt a vény nélküli szektor ily mértékű növekedése? Megmaradt a magasabb fogyasztói kedv 2021-ben, vagy visszarendeződött a pandémia előtti szintre? Nos, a piaci növekedés tavaly szolidabb eredményeket hozott: a teljes patikai piacot tekintve az értékbeni növekedés 4,5 százalékos volt, a dobozforgalom pedig stagnált.

Forrás: IQVIA Magyarország

A két szegmens egymáshoz viszonyított arányát nézve ugyanakkor a vény nélküli szerek tovább erősödtek: összesen 36 milliárd forinttal költöttek többet a vásárlók a patikákban ilyen készítményekre, mint 2020-ban, ami közel 11 százalékos növekedést jelent. Ezzel a szektor a teljes piaci forgalomnövekedés 90 százalékát adta, így a súlya tovább nőtt: a 2018-as, egyharmad körüli részarány helyett a teljes patikai forgalom közel 40 százalékát tette ki.

Forrás: IQVIA Magyarország

Mi mozgatja az étrendkiegészítő-piacot?

Az elmúlt néhány évben egyre nagyobb teret nyertek a nem regisztrált készítmények, amihez a járvány két különböző területen is hozzájárult. Jórészt ebbe a kategóriába tartoznak a preventív terápia részeként előszeretettel alkalmazott immunerősítők és vitaminok (étrend-kiegészítők), amelyekre jelentősen megnőtt az igény. Emellett az idén piacra dobott számos otthoni Covid-teszt 30 százalékos növekedést hozott a szintén a nem regisztrált termékekhez tartozó betegápolási szegmensben.

A forgalmat azonban továbbra is a regisztrált OTC-gyógyszerek húzzák, hiszen ez a szegmens tartani tudta a 2020-as év erőteljes trendjét, és kétszámjegyű, 11 százalékos növekedést produkált tavaly is. Míg 2019-ben a fájdalomcsillapítók forgalmának növekedésében a Covid-19 tüneteinek kezelésére vásárolt termékek játszották a főszerepet, addig 2021-ben ehhez az előző évben szinte teljesen elmaradó megfázásszezon is hozzájárult. A vitaminok és immunerősítők fogyasztása stabilizálódott a járvány hatásaira visszavezethető magasabb szinten, további jelentős növekedést már nem produkált.

Sok az új bevezetés

A vény nélküli termékek esetében a piac növekedésének két hajtóereje az áremelkedés és az új termékek bevezetése, nem pedig a dobozszám növekedése. A vény nélküli szektor 11 százalékos bővüléséből majdnem 6 százalékpont az áremelkedéssel, 5 százalékpont pedig az új termékek (főleg Covid-tesztek) megjelenésével magyarázható.

Forrás: IQVIA Magyarország

Az elmúlt évben több mint 1000 új termék vagy kiszerelés jelent meg a piacon, de ezeknek csupán az egynegyede tudott hozzáadott bevételt generálni. A termékek koncentráltsága a meglévő gyógyszertári palettán is fontos jellemző: a vény nélküli patikai forgalom csaknem felét a termékek 2 százaléka generálja.

Az online patikai forgalomban is kétségtelenül érezhető volt a koronavírus hatása – e részpiac mérete a duplájára nőtt egyetlen év alatt. De vajon megtorpant-e a fejlődés az év végén elfogadott jogszabályváltozások után? Mit hozott az új év első néhány hete? Következő cikkünkben erről olvashat.

Magyarország piacvezető gyógyszeripari szolgáltatója

Az IQVIA a világ egyik legnagyobb egészségügyi technológiai vállalata, amely 30 évnyi tapasztalattal rendelkezik a magyarországi gyógyszerforgalmi adatok gyűjtésében és feldolgozásában. Adatgyűjtési tevékenysége mellett technológiai szolgáltatásokkal, elemzésekkel és tanácsadással nyújt támogatást a gyógyszeripar valamennyi szereplőjének. A patikai vezetők a piaci adatok követése, elemzése és tervezése révén javíthatják a felkészültségüket a jobb üzleti eredmények elérése érdekében.

Megjelent a Marketingpirula 2022. februári számában.