Naponta szembesülünk a nyersanyag- és energiaárak emelkedése, illetve más világpiaci tényezők okozta külső inflációs nyomás árakra gyakorolt hatásával. Természetesen a gyógyszeripar sem képes ettől függetleníteni magát – de vajon milyen mértékű az inflációs hatás és ennek nyomán a fogyasztói árak változása? Mely területeket érinti leginkább, és hogyan reagálnak a fogyasztók, változtatnak-e vásárlási szokásaikon? Az IQVIA elemzése.
Az MNB a 2022. szeptemberi inflációs jelentésében 13,5-14,5 százalékos fogyasztóiár-emelkedést prognosztizált az idei évre, hozzátéve, hogy az év hátralévő részében az árak ugyan tovább emelkednek, de szeptembertől már lassuló ütemben. A gyógyszerárakat sok tényező alakítja. Az ellátási lánc valamennyi szereplőjét érinti az energia, az üzemanyagok, az alapanyagok, a csomagolóanyagok árának, valamint a béreknek az emelkedése, ami végül valamilyen mértékben a fogyasztói árakban is megjelenik. Jelen elemzésben a 9. havi számokat vetjük össze a tavaly szeptemberiekkel, ezért általános érvényű trendekre vonatkozó következtetések nem vonhatók le az adatokból.
Őszig tartott a felívelés
Az elmúlt egy évben, egészen augusztusig, minden hónapban magasabb volt a hazai gyógyszerforgalom, mint egy évvel korábban. Szeptemberben viszont megtört a tendencia: a fogyasztói áron számolt patikai forgalom ugyan ekkor is erősebb volt, mint az előző év hasonló időszakában, a dobozforgalom azonban már elmaradt a 12 hónappal korábbitól (1. és 2. ábra).
Szeptemberben a teljes patikai forgalom 89 milliárd forint volt bruttó fogyasztói áron számolva, 4,8 milliárd forinttal – 5,8 százalékkal – meghaladva 2021 azonos időszakának forgalmát. A növekedésből 2,7 százalék az újonnan bevezetett termékekre vezethető vissza, míg az ezen felüli bővülést, közel 3,3 milliárd forintot (+4%) az árak változása generálta. Az eladott dobozok száma eközben 0,9 százalékos csökkenést mutatott. (3. ábra)
Vényköteles, nem támogatott
A legnagyobb szegmenseket vizsgálva érdekes a nem támogatott vényköteles termékeké: itt 19,7 százalékos volt a fogyasztói áron számolt értékforgalom növekedése. Ezzel a tavaly szeptemberi 21 milliárdos forgalom közel 2 milliárddal nőtt. A növekedés forrásának megoszlása: 6,2 százalékért (120 millió forint) az új termékek megjelenése, további 6,6 százalékért (128 millió forint) a dobozforgalom növekedése, és 6,9 százalékért (133 millió forint) az árak emelkedése a felelős.
A klasszikus OTC gyógyszerek forgalma 3,4 százalékos növekedést mutat. A 21 milliárdot meghaladó forgalmú szegmensben ez 715 milliós növekedést jelentett tavaly szeptemberhez képest. Ebből 2 százalék (414 millió forint) az új termékek piacnövelő hatása, 9,8 százalék (több mint 2 milliárd forint) pedig az árak emelkedéséből adódik. A dobozforgalom ugyanakkor 8,4 százalékos csökkenést mutat, ami forintban 1,7 milliárdos visszaesést jelent.
Mi áll a háttérben?
Felvetődhet a kérdés, hogy a mennyiségi csökkenést vajon a nagyobb kiszerelések előtérbe kerülése okozza-e, vagy a vásárolt mennyiség csökken. Úgy tűnik, az utóbbiról van szó. A szeptemberben vizsgált közel 14 ezer kiszerelés több mint felénél mennyiségi csökkenés volt tapasztalható, csak 37 százaléknál nőtt az értékesített dobozforgalom, és 11 százalék esetében stagnált.
A legtöbb dobozméret esetében csökkenés látszik, a 30, 90 és 100 szemes kiszerelések viszont kivételt képeznek. Kiugró a 30 szemes dobozok forgalmának növekedése, amit jelentős mértékben az új termékek, illetve már piacon lévő márkák új termékvariánsai generáltak, kisebb részben pedig a kategória általános növekedése. A klasszikus 30 szemes termékkörön a növekedés mértéke 21,2 százalék – ebből 7,3 százalék az új termékek hozzáadott értéke, 2,3 százalék mögött a mennyiségi növekedés van, és 11,6 százalék a drágulás következménye. A bővülést a 30, a 90 és a 100 szemes kategóriában is néhány különösen jól teljesítő márka hajtotta, ellensúlyozva a többi szereplő csökkenését.
Étrend-kiegészítők: stagnálás
Az étrend-kiegészítők piaca 2022 szeptemberében 7,5 milliárd forint fogyasztói áron számolt forgalmat produkált a patikákban. A szegmens növekedése év/év alapon számolva stagnálásközeli, a változás mindössze 0,7 százalékos. Az étrend-kiegészítők esetében a dobozforgalom csökkenésének hatása -11 százalék (közel 835 millió forint) volt, ezzel szemben az árváltozás 8 százalékos (600 millió forint) növekedést, az új termékek megjelenése pedig 3,8 százalékos (284 millió forint) értéknövekedést indukált.
Területi összehasonlításban szintén elmondható, hogy míg fogyasztói áron számolt értékben az elmúlt 12 hónapban nőtt a forgalom, a dobozban mért eladások valamennyi régióban csökkentek.
Fontos lehet a következő hónapokban nyomon követni ezeket a változásokat, mert képet adhatnak arról, hogy a tendenciák átmenetileg, pár hónapig, vagy hosszabb távon alakítják a piaci viszonyokat. Kérdés, hogyan hatnak majd a következő hónapok gazdasági fejleményei a gyógyszerpiacra, a fogyasztói attitűdökre, és ezekre az új kihívásokra hogyan lesznek képesek válaszolni a gyógyszeripari szereplők és a patikák.
Magyarország piacvezető gyógyszeripari szolgáltatója
Az IQVIA a világ egyik legnagyobb egészségügyi technológiai vállalata, amely 30 évnyi tapasztalattal rendelkezik a magyarországi gyógyszerforgalmi adatok gyűjtésében és feldolgozásában. Adatgyűjtési tevékenysége mellett technológiai szolgáltatásokkal, elemzésekkel és tanácsadással nyújt támogatást a gyógyszeripar valamennyi szereplőjének. A patikai vezetők a piaci adatok követése, elemzése és tervezése révén javíthatják a felkészültségüket a jobb üzleti eredmények elérése érdekében. |
Megjelent a Pirulatrend 2022. novemberi számában.