Nyitott szemmel a megfázás-szezonban

Stratégia és tervezés a téli időszakra

A vény nélküli szerek piaca Európa szerte fejlődik, különös tekintettel a közép-kelet-európai régióra. A megfázás és influenza tüneteit enyhítő készítmények jelentős részarányt képviselnek e szektorban, így kiemelt figyelmet érdemel a téli szezonok erőssége és lefolyása.

Minden év szeptemberétôl a következô év márciusáig tartó idôszak tekinthetô a széles értelemben vett megfázásos influenzás betegségek szezonjának. A téli betegségek tüneteinek enyhítésére, illetve ezen állapotok kialakulásának megelôzésére alkalmas portfólióval érintett vállalatok számára ezért minden esztendô utolsó és elsô negyedévei komoly odafigyelést, tervezést és reakciót igényelnek. E komplex feladatkör egyre nehezebbé válhat a hazánkra jellemzô gyógyszertári szortiment folyamatos bôvülése miatt.

Magyarországon a patikai vény nélküli forintforgalom közel 40 százalékát teszik ki a megfázással és influenzával kapcsolatos különbözô tünetek enyhítésére szolgáló készítmények széles csoportja. A téli szezon alakulása és a vállalatok szezonális stratégiája tehát jelentôsen befolyásolja a komplett hazai vény nélküli szektor alakulását.

A szezonok legfontosabb, emelkedô betegszámokat mutató szakasza az influenza, általában januárban kezdôdik. Lehet elhúzódó lefolyású a vírus mutációjának köszönhetôen, azonban rövid ideig is tarthat, mint például a 2017-es év eleji hirtelen emelkedô de rövid lefutású influenzajárvány. Emiatt ez a pár hét döntheti el, hogy a legfontosabb idôszakban sikerül-e megfelelôen kiszolgálni a betegségben szenvedôk igényeit.

A beteg választása
Az elmúlt öt évben átlagosan 8 százalékkal költöttek többet a betegek influenzás, megfázásos betegségeik öngyógyítására. Tavaly télen átlagosan 1589.¬¬- forintot fizetett egy beteg egy doboz vény nélkül kapható készítményért abban a reményben, hogy a saját, vagy családja meghûléses tünetei gyorsabban enyhülnek. Ez 98 forinttal volt több, mint az elôzô szezonban. Vajon mennyire tudatosak a betegek, milyen tényezôk befolyásolják a döntésüket?

A patikai forgalom (sell-out) vizsgálata során választ kapunk arra, hogy mire költenek a betegek adott idényben. A 2016/2017-es szezonban 26,9 millió doboz megfázás és influenza különbözô tüneteire ható vény nélküli készítmény fogyott. Ez 9,6 százalékkal, azaz 2,4 millió dobozzal több a korábbi, enyhébb szezonhoz képest. Azonban a két évvel ezelôtti, 2014/2015-ös igen erôs szezonhoz viszonyítva dobozszámban elenyészô, értékben viszont jelentôs növekedést látunk. Tovább vizsgálva a betegek vásárlásait influenza szezonokban, az tapasztalható, hogy elônyben részesültek a nagy kiszerelések, különösen a 2014/2015-ös rendkívül erôs és elhúzódó megbetegedéses szezon óta. Míg három éve az influenza vírus okozta inkrementális OTC fogyasztás negyedét tették ki a nagy kiszerelések, ez az arány az elmúlt két szezonban már harmadára emelkedett.

A 2016/2017-es szezonban egy doboz nagy kiszerelés átlagosan 56 százalékkal került többe, mint a kevesebb adagot tartalmazó variánsok, azonban három szezon vizsgálata alapján a kiszerelések közötti végsô patikai tranzakciós árkülönbség csökkenô tendenciát mutat. Ennek egyik oka az, hogy a 2017-es év eleji influenzaszezonban az elôzô idôszakhoz képest a nagy kiszerelésekért átlagosan csak 2 százalékkal fizettek többet a betegek a kasszánál, míg a hagyományos mennyiséget tartalmazó, influenzás tüneteket enyhítô OTC gyógyszerek átlagos tranzakciós ára a szezon legerôsebb heteiben 12 százalékkal volt magasabb. A vállalatok gondoltak a betegeikre és akciókkal könnyítették meg a döntést a nagy kiszerelések irányába. A vírus okozta inkrementális fogyasztás kétharmada azonban még mindig a hagyományos mennyiséget tartalmazó kiszerelésekbôl származott. Vajon megéri nagy kiszerelésbe fektetni? A fogyasztók egy része hajlandó a szezon elején házipatikáját feltölteni elegendômennyiségû OTC-vel, azonban egy rövid lefolyású (pl. 2016/2017-es) influenzaszezon esetén könnyen megmaradhat a házi készlet. Ez okozhatja azt is, hogy legközelebb inkább a hagyományos kiszerelés mellett dönt, illetve azt is, hogy szükség esetén a következô szezonban a megmaradt mennyiséget használja fel. Azonban a hosszan tartó vírusmutáció következtében akár két hullámban is támadó influenzaszezon esetén (pl. 2014/2015-ös) a nagy kiszerelés egészen biztosan jó döntésnek bizonyul.

Hogyan érdemes készülni a szezonra?
A szezon mérése nagyobb kihívás, mint egy szezonalitásnak kevésbé kitett terápia követése, mivel heti szintû értékelést, tervezést és megbízható elôrejelzést igényel. A komplett megfázás szezon általában 30 hétbôl áll. Dinamikáját több európai országhoz hasonlóan hazánkban is a következô események befolyásolják: iskolakezdés, ôszi szünet, téli szünet, influenza vírus(ok) megjelenése és terjedése.
A megfázásos, influenzás tünetcsoportokkal érintett betegszámok alakulása összefüggést mutat az ide vonatkozó OTC készítmények fogyásával. Vajon hogyan alakulna a vény nélkül kapható, megfázás és influenza tüneteit enyhítô szerek forgalmi összetétele Magyarországon, ha hetekre elôre ismert lenne a szezon várható dinamikája? A megbízható prognózis stratégiai és taktikai döntésekben támogatja a vállalatokat világszerte e téren.
Nátly Veronika
Key Account & CH Manager