Otthon a legjobb, de kell egy jó iroda

Egy startoló vállalkozás első lépései

Áprilisban indult, HR-témákkal foglalkozó rovatunkban a Greensearch tanácsadócég ügyvezető-tulajdonosának írásait közöljük. A cikkek olyan felvetéseket járnak körül, amelyek tisztázása segít abban, hogy egy vállalkozás sikeresen működjön. A téma ezúttal az, hogy milyen irodát válasszunk, illetve kik legyenek az első munkatársaink.

Hogy hol legyen az új cégünk irodája, az természetesen nagyban függ attól, hogy mit szeretnénk csinálni. Fontos-e, hogy frekventált helyen legyünk, az ügyfeleink könnyen elérjenek minket – vagy mindegy, mert úgyis mi megyünk hozzájuk? Irodát vagy telephelyet keresünk, ahol raktárbázis is rendelkezésre áll? Azt mindenesetre tartsuk szem előtt, hogy az épületek, gépek bárhol lehetnek, de a munkavállalóknak nem mindegy, hova kell bejárni. A cégek gyakran azért találnak nehezen alkalmazottat, mert vagy nehezen megközelíthető a munkahely, vagy olyan környezetben van, ahova nem szívesen járnak az emberek dolgozni.

Saját busszal könnyebb

Ha valami miatt mégis külterületre kényszerülünk, például egy ipari parkba, akkor biztosítani kell a munkavállalók bejutását. Ezt a cégek gyakran saját buszokkal oldják meg, melyek adott menetrend szerint, több ponton veszik fel vagy rakják le a munkatársakat. Ennek egy előnye mindenképpen van: kevésbé lehet túlórázni, mert megy a busz, nem szabad lekésni.

123rf.com

Ha kereskedelmi egységet nyitunk, netán egy gyógyszertárat, fontos előtte felmérni nemcsak azt, hányan laknak a környéken, hanem hogy mennyire van fizető kereslet arra, amit szeretnénk értékesíteni, szolgáltatni. Sokszor előfordul, hogy a bolt megjelenése, árukészlete nem illeszkedik a környezetébe, valamelyik irányban kilóg onnan. Túl elegáns, prémium termékekkel vagy kevésbé színvonalas tömegáruval is járhatunk így.

Ahhoz, hogy tudjuk, hol, mit érdemes csinálni, elengedhetetlen a piackutatás. Önmagában egy jó ötlet még kevés. Amikor megnyitottunk, a legtöbb információt a vevőink hozzák: mit keresnek, mi az, ami jobban megy, mi az, ami kevésbé. De kell hogy legyen információnk arról, hogy amit egy vevő keres, azt keresi-e más is. Legyen elképzelésünk arról, hogy mit akarunk, és próbáljuk az irányt is megtartani: olyan céget akarunk, amely mindenféle áruból tart, vagy olyat, ami specializálódik, és ezzel csak egy adott vevőkör igényeit elégíti ki?

Home office, de hányszor?

Ha az irodai munkáról beszélünk, meg kell jegyezni, hogy a pandémia miatt az egész céges világ óriási átalakuláson megy át az otthoni munkavégzés előtérbe kerülésével. Egyértelműnek tűnik, hogy a home office intézménye valamilyen formában szinte mindenhol megmarad. Bebizonyosodott, hogy attól még, hogy a főnök nem látja dolgozni a beosztottait, attól ők még elvégzik a feladataikat, adott esetben hatékonyabban. Ha nem kell utazniuk reggel-este, azzal akár 1-1 órát nyernek, több idejük marad magukra, a családjukra.

Egyre több szó esik a  4 napos munkahétről, ami, ha egyszer bevezetik, szintén erősíteni fogja az otthoni munkavégzést, mert kevesebb idő alatt kell majd ugyanannyit munkát elvégezni, ilyenkor pedig nagy előny, ha nem utazással töltjük az időt. Sok helyen készülnek a járvány utánra home office szabályzatok. Van, ahol havi 4-5hr alkalmat engedélyeznek, másutt heti 1-2 napot, és akad cég, amely minden pénteket egységesen otthoni munkát vezet be, ezzel a környezet védelméhez is hozzájárulva (a dolgozók nem autóval közlekednek, egy napot nem kell fűteni, világítani az irodákban stb.). Ez már csak egy lépésre van a 4 napos munkahéttől.

És az első munkatársak?

Olyanokat érdemes keresni, akik mernek kockáztatni, akiknek nem gond, ha mégsem jön össze elsőre, amit kitaláltunk, és akik nagyon nagyon erősen vállalkozói szemléletűek. Fontos a segítőkészség, a rugalmasság: az elején mindenki mindenes, de legalábbis több dologban is részt kell vennie. Aki szereti, ha pontosan megmondják neki, mit kell csinálnia, annak nem való egy induló vállalkozás. Akit viszont éppen az motivál, hogy valaminek a kezdetén ott lehet, alakíthatja a céget: ő kell nekünk.

Hogyan találjuk meg ezeket az embereket? Mit érdemes kérdezni és mondani nekik, mire hívjuk fel a figyelmüket? Hogyan építsünk fel egy első beszélgetést a potenciális jelöltekkel? Ez lesz a következő cikkünk témája.

Deák Andrea
ügyvezető, Greensearch

Megjelent a Marketingpirula 2021. májusi számában.