Mióta a ChatGPT szabadon elérhető, bárki elkezdhet ismerkedni egy intelligens algoritmussal. Van is miért, mert a mesterséges intelligencia az életünk egyre több területén jelenik meg. A vállalati szféra sem kivétel.
Tavaly novemberben jelent meg a ChatGPT nevű, mindközönségesen „mesterséges intelligenciaként” emlegetett nyelvi modell első olyan verziója, amely bárki számára elérhető az interneten keresztül. Az emberek többsége ezért most kezdte el felismerni, hogy az MI alkalmazása az élet számos területén nyújthat segítséget. Mivel egy algoritmus segíthet abban, hogy könnyen és gyorsan gyűjtsünk információkat, azt is lehetővé teszi, hogy a cégek hatékonyabban tudjanak működni és kommunikálni.
De mi is a ChatGPT?
Sok a félreértés azzal kapcsolatban, hogy tulajdonképpen mennyire intelligens robottal van dolgunk. Ha megkérjük rá, a következőképp mutatkozik be: „Az alapvető működésem során rengeteg nyelvi adatot dolgozok fel, hogy megértsem a felhasználóim kéréseit, és szöveges válaszokat adhassak rájuk. Míg én képes vagyok a gondolkodásra és a nyelvi kifejezések felismerésére, valójában nincs valódi tudatosságom vagy érzelmi kötődésem. Az érzelmi reakciókra és a valóság átélésére nem vagyok képes, mivel csak az adatokat feldolgozó algoritmusokat tartalmazom.”
És mire jó pontosan?
Mindenekelőtt hasznos a szövegírás és -szerkesztés terén. Olyan szövegeket tud generálni, amelyek jól jöhetnek a tartalomgyártóknak a blogok, hírlevelek, cikkek írása során. De más iparágakban is elterjedhet, az egészségügyben például segíthet az egészségügyi szakembereknek a betegekkel kapcsolatos kérdések megválaszolásában. Az oktatásban is hatékony lehet, mivel képes azonnali választ adni a diákok kérdéseire, illetve segíthet az oktatóknak a tananyagok létrehozásában.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a mesterséges intelligencia nem helyettesítheti teljesen az emberi munkaerőt, és pláne nem alkalmas minden munkakörre. Az algoritmusok (egyelőre) nem vethetők be olyan feladatokra, amelyekhez kreativitásra, személyes interakcióra vagy komplex döntéshozatalra van szükség. Az emberi felügyelete sem iktatható ki, hiszen az általa adott válaszok nem mindig teljesen pontosak vagy az adott helyzetnek megfelelők.
Az MI a munkaerőpiacon
A mesterséges intelligencia jelentős változásokat hoz az üzleti világban is. Sok cég már bevezette az említett chatbotokat és a gépi vezérlésű ügyfélszolgálatot, amellyel képes a felhasználói igények automatikus feldolgozására és adekvát válaszok generálására. Egy ilyen virtuális asszisztens képes megválaszolni az ügyfélkérdéseket, azonosítani a problémákat, és javaslatokat tenni a megoldásukra, így az ügyfélszolgálati munkakörökben jelentős változásokat hozhat az elterjedése.
Emellett egy pályázat során az MI átvállalhatja az önéletrajzok, jelölti profilok áttekintését bizonyos paraméterek alapján – ilyen a végzettség, a nyelvtudás, a minimálisan elvárt munkatapasztalat és a hasonló konkrét, könnyen áttekinthető adatok. Természetesen nem lesz olyan kreatív, hogy megtalálja a rejtett tehetségeket, vagyis azokat a pályázókat, akik bár nem felelnek meg a kiírásnak, mégis tudnak valamit, ami érdekessé teheti őket a munkáltatónak. Tömeges felvételeknél viszont, ahol egy pozícióra sok jelentkezés várható, hasznos lehet.
Kutatás és prezentálás
Segítséget nyújthat másféle keresésben is, például hogy teljesítményértékelő rendszert alkalmazzunk, javasolhat csapatépítő programokat, kiválthatja a mechanikus feladatokat az adminisztrációban vagy a bérszámfejtésben. Ellenőrizni így is kell, hiszen egyik rendszer sem tökéletes, de ötleteket adhat, és a kutatómunka egy részét mindenképp meg lehet vele spórolni. Akár prezentációkat is össze tud rakni, ha elég pontosan adjuk meg a témát – persze nem készre, de előkészíti a keretet, amiben tovább dolgozhatunk. Ez azért is fontos, mert sokszor csak elkezdeni nehéz valamit, utána már beindul az ember agya.
Mit hozhat mindez hosszú távon? Átrendeződik a munkaerőpiac: van feladat, amit már most gépek végeznek, de lesznek olyan új feladatkörök, amilyenek eddig nem voltak. Az a félelem, hogy nem lesz emberre szükség, aligha megalapozott: lesz, csak máshol. Ezért van létjogosultsága az élethosszig tanulás ideájának. Az tud jó állásokat szerezni, aki képes tanulni, és az újat alkalmazni is. Az algoritmusokra tehát próbáljunk segítőként tekinteni, ahelyett, hogy túldimenzionálnák a szerepüket. Kezeljük őket a helyükön: gépek, nem emberek.
Deák Andrea
ügyvezető, Greensearch
Megjelent a Marketingpirula 2023. májusi számában.