Tégy jót, hogy a világ jobb hely legyen!

CSR, azaz társadalmi felelősségvállalás a patikákban

A gyógyszertárak mindennapi munkája eleve a társadalomért vállalt felelősségről szól, de a jobban kommunikálható CSR-eszközöknek is lehet helyük a patikák életében. Erre gyűjtöttünk össze néhány jó példát.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (corporate social responsibility, CSR) az elmúlt évek egyik legfontosabb hívószava volt a marketing és PR területén. Bár sokan csak a PR „átcímkézésének” tartják, valójában a vállalkozásokkal szemben megnyilvánuló új társadalmi elvárások leképeződése. Azt tükrözi, hogy a cégeknek is felelős „állampolgárrá” kell válniuk, működésük során annak társadalmi hatásaira is tekintettel kell lenniük.

Lassan, de biztosan túllépünk azon a korszakon, amikor a megkérdőjelezhető működésű vagy ellentmondásos iparágban működő vállalatok mosolygós jótékonysági akciókkal próbálták tisztára mosni a hírnevüket. Egyre fontosabbá válik a minden területre – környezetvédelem, átlátható pénzügyek, a dolgozókkal való bánásmód, a szerződéses kötelezettségek betartása – kiterjedő felelős működés. Ezzel párhuzamosan háttérbe szorulnak az olyan PR-akciók is, amelyek látványosak ugyan, de nincs sok valódi hasznuk. (Személyes példa, amikor a gyógyszergyár kollektívája kivonult vidékre, rászoruló gyerekeknek játszóteret építeni. Mikor a lapátolástól már mindenki leizzadt, s a mosolygós fényképek is elkészültek, a munkások mindenkit lezavartak a területről. Szakértelmükkel és gépeikkel aztán negyedóra alatt többet haladtak, mint a csapatunk a félnapos demonstratív társadalmi munkával…)

A gyógyszertárak alapvetően jó helyzetből indulnak, hiszen tevékenységük társadalmi hasznossága megkérdőjelezhetetlen. Nem szorulnak rá arra, hogy látványosan hangsúlyozzák a fontosságukat, vagy megtépázott hírnevüket próbálják helyreállítani, esetleg az ismertségüket építsék különböző akciókkal a helyi közösségben. Ha a feladatukat a legjobb szakmai tudásuk szerint, becsülettel ellátják, már azzal is épp eleget tettek. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs lehetőségük még jobbnak lenni.

A különböző jótékonysági programok ideális esetben abból indulnak ki, amivel az adott gazdasági szervezet foglalkozik, amihez a munkatársak jól értenek. A patikák esetében arra a jogszabályok nem adnak módot, hogy a rászorulók számára gyógyszert adományozzanak, de ezen kívül több lehetőség közül választhatnak, ha CSR-aktivitásokban gondolkodnak. Ezek során a patika, mint egészségügyi intézmény, és mint közösségi helyszín is szerepet kaphat. Lássunk néhány példát!

Gyógyszer ugyan nem adományozható, azonban a választék részét képező egyéb termékek igen. Egy székesfehérvári patikahálózat például alapítványokkal, sportcsapatokkal és más helyi vállalkozásokkal közösen húsvéti adománycsomagokat állít össze a város rászoruló családjainak, és ehhez a maga részéről vitaminkészítményekkel járul hozzá.

Egy soproni gyógyszertár a helyi Rotary Clubbal közösen már másfél évtizede minden évben borkóstolóval egybekötött patikakoncertet szervez, és az ezen – elsősorban gyógyszerészektől és szervezetektől – összegyűjtött összegből a Soproni Patikamúzeum egy-egy műtárgyának felújítását finanszírozzák. A koncert után pedig patikanapot is tartanak, amelyen az ingyenes szűrővizsgálatokra helyezik a hangsúlyt.

Szintén a patika szakmaiságát helyezi előtérbe a 2016-os Richter Aranyanyu verseny zsűrijének díját elnyerő dr.  Némethné dr. Ignácz Andrea nagykanizsai gyógyszertárvezető. Ő azon túl, hogy a patikában sokféle szolgáltatást nyújt, közösségi teret is kialakított, ahol a női egészségvédelemmel kapcsolatos klubfoglalkozások is helyet kapnak.

A hely látogatottságát és megbízható imázsát kihasználva Esztergom egyik patikája – más helyi vállalkozásokkal összefogva – szegény sorsú gyermekek számára szervezett karácsonyi ajándékgyűjtésben vett részt. Egy szekszárdi gyógyszertár pedig egy balesetet szenvedett kisfiú számára létrehozott alapítvány kupakgyűjtési akciójába kapcsolódott be gyűjtőpontként.

Hasonló megoldásra nemzetközi példa is hozható: Ferenc pápa a neki adott ajándékokat jótékonysági tombolasorsolásra ajánlotta fel, és a tízeurós sorsjegyek értékesítésébe – több más kiemelt turistacélpont mellett – a vatikáni gyógyszertár is bekapcsolódott.

De a „hagyományos” PR-akciókról sem kell lemondani. A Budapesti Sportiroda által szervezett futóversenyeken sokan jótékonysági gyűjtést támogatva állnak rajthoz, köztük gyógyszertár-hálózatok és nagykereskedők csapatai is, akik a gyűjtést vállalati és privát közösségimédia-felületeiken is népszerűsítik.

Csillag Zoltán

Szóljon hozzá!

(Kötelező.)

(Kötelező - nem jelenik meg.)

(Nem kötelező.)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>