Válságban is előre (x)

A koronavírus-járvány időszaka kifejezetten kedvezett a hazai piackutató ügynökségek között vezető pozíciót betöltő Inspira Healthcare-nek. A sikert persze nem adják ingyen: tudatosan tervezett, válságálló stratégia és fegyelmezett, kemény munkavégzés áll mögötte. A piackutatási szakma helyzetéről és lehetőségeiről beszélgettünk Szerencsés Dórával, az Inspira Healthcare stratégiai igazgatójával, és Abonyi Zsolttal, az üzletág kutatási igazgatójával.

Hogy éltétek meg az elmúlt bő féléves időszakot?

Szerencsés Dóra: Kétségtelen tény, hogy a koronavírus-járvány komoly kihívások elé állított bennünket is, hiszen megmérettetést jelentett mind a csapatunk működőképessége, mind a kutatási módszereink, kutatási megoldásaink alkalmazhatósága tekintetében. Megküzdési stratégiánk egyértelműen az volt, hogy erre az időszakra nem úgy tekintettünk, mint amit túl kell élni, hanem mint amiben fejlődni lehet, ami kiváló lehetőséget ad arra, hogy dolgozzunk magunkon, a rendszerünk hatékonyságán, a módszereinken, a csapaton. Mivel egyébként is jellemző ránk a szorgalom, a fegyelmezett munkavégzés és a módszeresség, ezt most maximumra tudtuk, sőt kellett járatnunk. Tényleg azt gondolom, hogy azon cégek közé tartozunk, amelyeket pozitív irányba lendített előre a járvány időszaka.

Melyek voltak a legfőbb változások?

Szerencsés Dóra: A munkarend oldalát tekintve tavasszal mi is átálltunk a home office-ra, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy nemcsak néhány, hanem minden kolléga remote folytatta munkáját. Mivel a járványt megelőző időszakban is elfogadott volt az Inspira Healthcare-nél az otthoni munkavégzés lehetősége, ezért rendszerszinten fel voltunk erre készülve, gördülékenyen ment a teljes átállás. Nagyobb kihívást jelentett azonban, hogy vezetőként meg tudjuk tartani a csapat amúgy erős integritását. A teammunka ugyanis nálunk alapelv, legyen szó kisebb vagy nagyobb kutatási projektekről. Hiszünk abban, hogy a kollégák eltérő kutatási látásmódja révén ügyfeleink is többet profitálhatnak a nap végén. A csapat és a napi teammunka ilyen szintű összetartásán, ennek megőrzésén, a hatékony információáramlás megtartásán vezetőként most extra figyelemmel, nap mint nap dolgozni kell.

Abonyi Zsolt: A koronavírus-járvány a kutatási operáció és a módszertanok szempontjából is új helyzet elé állított bennünket, de az elmúlt időszak tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy sem kutatási témákban, sem célcsoportokban nem kellett lemondással élnünk. A piackutatásban szerintem kifejezetten inspiráló kihívást jelent az a környezet, amelyben most működünk, ugyanakkor örömforrás, megújulási lehetőség is egyben, mely lehetőséget maximálisan igyekszünk is kihasználni.

Milyen nálatok a healthcare csapat összetétele?

Abonyi Zsolt: A healthcare kutatói csapatban jelenleg 6 senior kutató, míg a healthcare operációs csapatban 3 seniorops menedzser kolléga dolgozik, akik jellemzően 10-25 éves egészségügyi piackutatási múlttal rendelkeznek. Nagyon büszkék vagyunk erre, mert ez a létszám a hazai ügynökségek között kiemelkedően magasnak tekinthető! A senior csapat mellett nagyon fontos az utánpótlásképzés, ezért 4 olyan kolléga is dolgozik nálunk, akiket évek óta képezünk, fejlesztünk, és folyamatosan, egyre jobban vonunk be a különböző kutatási feladatokba.

Szerencsés Dóra: Alapelvünk, hogy a szenioritás egy idő után nem a piackutatási módszertanok átfogó ismeretéből fakad, hanem abból, hogy a kutató milyen szinten érti az iparágat, annak működési mechanizmusát, az orvosszakmai hátteret, az egészségpolitikai, az üzleti folyamatokat, a stakeholdereket vagy a marketingtervezést, -kivitelezést, ezért a tréningek egy jelentős része túlmutat a kutatási módszertanok mély megértésén és a magas szintű gyakorlati alkalmazásán. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy „élővé” tegyük a projekteket és valóban stratégiai partnerként tudjunk együtt gondolkozni, dolgozni az ügyfelekkel, konkrét, a gyakorlatban is jól használható válaszokat adva az ügyféligényekre, üzleti és marketingproblémákra.

Hogy látjátok, a gyógyszercégek hogyan viszonyultak, illetve viszonyulnak a piackutatáshoz a járványidőszak alatt?

Szerencsés Dóra: Ha valamikor, hát most különösen felértékelődött az információ és ezáltal a piackutatás értéke. Az egészségügyi szakdolgozók és betegek aktuális helyzete teljesen változó, sokszor kiszámíthatatlan környezetet eredményez, így kritikus tényező, hogy a gyógyszercégek megértsék és átlássák ügyfeleik helyzetét, mindennapi kihívásait, igényeit. Mindennek köszönhetően mi úgy látjuk, az egészségügyi piackutatás relevanciája még inkább felerősödött ebben az évben.

Nemzetközi megbízásaitok is vannak, vagy inkább a magyar piacon dolgoztok?

Abonyi Zsolt: Az Inspira Healthcare működését már kezdetek óta meghatározza nemzetközi jelenléte, jelenleg is árbevételünk közel fele külföldi megrendelésekből származik. Rendszeresen végzünk több, akár 10-12 országot is átfogó kutatási projekteket, melyekben cégünk mint vezető ügynökség vesz részt, vagyis a teljes operáció, megvalósítás, elemzés a mi irányításunk alatt történik. Ez a fajta több lábon állás, az erős nemzetközi jelenlétünk most kulcsfontosságúnak bizonyul a COVID-időszakban.

Milyen terveitek vannak 2021-re, hogyan látjátok magatokat a következő egy évben?

Szerencsés Dóra: Már látjuk, hogy az idei évi árbevételünk csúcsot dönt, ami anyagi szempontból egyfajta biztonságot ad számunkra az új év kezdéséhez. Azt gondolom, hogy a következő évünk a stabilitásunk és a healthcare csapat kohéziójának megőrzéséről fog szólni. Látva a 2020-as év tapasztalatait, biztos, hogy még jobban felértékelődnek a számunkra amúgy is kiemelt fontossággal bíró emberi tényezők: célunk, hogy kollégáink a pandémia utáni időszakot követően is örömüket lelhessék a munkában, érezzék, hogy hasznos és szórakoztató az, amit csinálnak. Nem utolsósorban érezzék, hogy fontosak nekünk, fontosak az ügyfeleknek. Azt kívánom magunknak, hogy őrizzük meg azt a játékosságot, flow-élményt, amit a napi munka jelent, és akkor nem lesz gond jövőre sem. Aki élvezettel, örömmel és elkötelezetten dolgozik, annak mindig lesz munkája – ez a hitvallásunk.