Megtévesztő reklámot talált a GVH

A versenyhivatal szerint jogsértők a koronavírus elleni termék hirdetései

Vizsgálatot indított a Virostop száj- és orrspray forgalmazóival szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amiért valószínűleg megalapozatlanul tulajdonítottak gyógyhatást termékeiknek, és számos ponton megsérthették a gyógyszerforgalmazás szabályait.

A GVH pénteki közleménye szerint a Virostop influenza elleni szájsprayt, illetve a Virostop orrsprayt forgalmazó vállalkozások valószínűleg megtévesztően állították, hogy a termékek alkalmasak betegségek, köztük a Covid-19 kezelésére. A hirdetésekben egyebek mellett az állt, hogy “…hatékonyak az új koronavírus-fertőzés, az influenza és a megfázás (egyéb légúti vírus- és baktériumfertőzések) megelőzésében, a kórokozók elleni védekezésben és a kezelésében is”, illetve “védőbevonatot képez a nyálkahártyán, így nagyon sokféle vírussal és baktériummal felveszi a küzdelmet, amibe a koronavírus éppúgy beletartozik, mint az influenza vagy az egyszerű, szezonális nátha” – idézi a hatóság.

A versenyhivatal szerint a reklámok több ponton is a gyógyászati segédeszközök forgalmazására vonatkozó ágazati szabályozásba ütközhetnek: egyebek mellett nem tüntették fel egyértelműen a termékkategóriát, nem a használati útmutatójuk alapján mutatták be az eszközöket, valamint a kötelező, figyelmeztető tájékoztatást sem tartalmazták. Jogsértőnek bizonyulhat az is, hogy a termékeket ismert emberek ajánlásával hirdették a közösségi médiában, valamint hogy a reklámok bizonyos felületeken szerkesztői tartalomnak álcázva jelentek meg, nem derült ki, hogy fizetett hirdetésekről van szó.

A GVH tájékoztatása szerint a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, ez indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható – közölte a GVH. (MTI)